سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
به کشتی مهندسی خوش آمدید-----مهندسی مکانیک سفر خوشی را در دنیای مهندسی برای شما آرزومند است

به گفته ی پژوهشگران ، انتشار گوگرد آتشفشانی از رشد عوامل سازنده ی متان در محیط جلوگیری می کند .آتشفشان ها از طریق متوقف ساختن باکتری های تولید کننده متان ، قادر به خنک کردن محیط زیست هستند . 

پیش از این دانشمندان معتقد بودند که فعالیت های شدید آتشفشانی می تواند دست کم تا دو سال زمین را خنک نگه دارد .زیرا آتشفشان ها با پرتاب ذرات معلق و مواد شیمیایی مختلف در هوای کره ی زمین (اتمسفر) ، و با ایجاد ابرهایی از این مواد پرتاب شده موجب بازتابش پرتوهای خورشیدی به طرف فضای بیرونی هوا کره می شوند . 

ولی اخیراً "وینسنت گاوسی " یک ژئوفیزیکدان از دانشگاه کینس انگلستان اظهار کرده است که گاز گوگرد دی اکسید موجود در غبارهای آتشفشانی نیز به طور غیر مستقیم می تواندبر روی محیط زیست زمین تاثیر گذارباشد . با ریزش باران اسیدی این گازها می توانند باکتری های دوستدار گوگرد را در تالاب ها تغذیه کنند وتا آنها نیز به نوبه خود بتوانند باکتری های تولید کننده متان را از دور رقابت خارج کنند . وبه این ترتیب از مقدارمتان منتشر ه در هواکره می کاهند .جالب است بدانید در حدود نیمی از متان جهان - متان یک گاز گلخانه ای قویتر از گاز کربن دی اکسید است که موجب گرم شدن سیاره زمین می شود - ناشی از باتلاق های ذغال سنگ و شالیزار های برنج است . 

گاوسی و همکارانش به منظور شبیه سازی اثرات گوگرد بر روی باکتری ها دریک فعالیت آتشفشانی ، مقداری ماده معدنی سدیم سولفات را به باکتری های موجود در باتلاقهای شمال شرقی اسکاتلند افزودند و نتایج را مورد بررسی قرار دادند .آنها در سال 1990 با کوددهی منطقه مورد نظر ، مشاهده کردند که میزان متان منتشره در دوسال بعد تا 40% کاهش یافته است . و 5 تا 10 سال وقت لازم هست تا تولید و انتشار متان در آن منطقه به حالت اول خود باز گردد نتایج کامل این تحقیقات در یک مقاله ژئوفیزیکی منتشر شده است. 

با وجود این که گوگرد دی اکسید علاوه بر منبع طبیعی (فعالیت های آتشفشانی ) دارای منبع انسانی(کارخانه ها و نیروگاه ها) نیز هست ولی گاوسی تاثیر منبع اول را بر خنک کردن محیط زیست موثرتر می داند . استدلال وی بر سرد شدن ناگهانی محیط زیست زمین در میلیونها سال پیش از راه اندازی کارخانه هاست در آن دوران با توجه کوددهی طبیعی باتلاق ها و پدیده ای که در بالا ذکر شد به سرعت آب و هوا تغییر می کند و دمای زمین به شدت کاهش می یابد. 

او معتقد است که در 50 میلیون سال پیش ، باتلاق های وسیع در سطح زمین وجود داشت که با تولید گاز گلخانه ای متان موجب گرم شدن هواکره ی زمین شده بودند . ولی با گذشت زمان فوران های شدید آتشفشانی با انجام ساز و کار گفته شده در بالا، مهمترین عامل برای خنک شدن سریع آب و هوای سیاره زمین بودند.

منبع: arsachem




موضوع مطلب : علم و فناوری

چهارشنبه 91 خرداد 31 :: 1:23 عصر

درباره سایت


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 11
  • بازدید دیروز: 17
  • کل بازدیدها: 16866503
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است