سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
به کشتی مهندسی خوش آمدید-----مهندسی مکانیک سفر خوشی را در دنیای مهندسی برای شما آرزومند است

 

مدل تاپ فراری با توان 740 اسب بخار، شتاب صفر تا 100 برابر با 3/1 ثانیه و بیشترین سرعت 340 کیلومتر در ساعت   F12 برلینتا نام دارد. نخستین تصاویر این سوپر اسپرت زیبا در ساعت 13 روز 29 فوریه 2012 منتشر شد. این ماشین مدل جایگزین فراری GTB Fiorano 599 است و از ماه اکتبر سال 2012 آماده تحویل به خریداران خواهد بود.

F12 berlinetta

ساخت آن حاصل تلاش 6 ساله و پژوهش فراری در زمینه بهبود و بهسازی مدل پیشین بوده است. تکنولوژی مدرن این ماشین، امکان رسیدن به سرعت 100 کیلومتر را در زمان 3/1 ثانیه و رسیدن به سرعت 200 کیلومتر در ساعت را در زمان 8/5 ثانیه فراهم کرده است. درازای خط ترمز این ماشین (از 100 به صفر) نسبت به مدل 599 فیورانو کاهش یافته و فرماه آن تیزتر و اسپرت تر شده است. بهینه سازی های نام برده موجب شده اند تا این ماشین یک دور پیست (فیورانو) را در زمان یک دقیقه و 23 ثانیه و 3 دهم ثانیه تندتر از فراری انزو پشت سر گذارد.

F12 برلینتا نیز همچون مدل پیشین از یک پیشرانه V12، اما موتوری نو و بهینه سازی شده سود می برد. این پیشرانه با گنجایش 6262 سانتی مترمکعب  از زاویه ای برابر با 65 درجه در میان سیلنرهای V فرمش برخوردار است. با این که آلایندگی این م.تور 30 درصد کاهش یافته و از 690 نیوتون متر گشتاور این پیشرانه، 80 درصد آن در دور موتور 2500 دور در دقیقه قابل دستیابی است و باقی آن تا دور 8700 به دست می آید. برای کاهش گازهای آلاینده این موتور، مهندسان فراری از تکنولوژی سایش مکانیکی و هیدرولیکی به همراه افزایش کیفیت یک انفجار خوب درون سیلندر به گونه گسترده ای سود جسته اند، از این گذشته، طراحان این ماشین برای کاهش ضریب آیرودینامیکی این ابر ماشین، حتی طراحی درست چرخ ها را نیز از نگر دور نداشته اند. F12 با همکاری پینین فارینا طراحی شده و در طراحی آن به ویژه کار فراوانی برای کاهش مقاومت در برابر باد ( ضریب آیرودینامیکی) و افزایش نیروی Downforce انجام شده است. در این میان درپوش موتور این ماشین به گونه ای طراحی شده که باد مخالف را به آسانی از روی خود رد کرده و به روی سقف بفرستد از این گذشته دریچه های هوا گیر خنک کننده ترمزها نیز تنها در زمانی باز می شوند که ترمزها نیاز به خنک شدن داشته باشند. فاصله میان اکسل های این ماشین نسبت به مدل پیشین کاهش یافته و موتور و دیگر قسمت های کابین نیز نسبت به مدل نامبرده در بلندای پایین تری مونتاژ شده اند، از این گذشته سامانه فنربندی و بازوهای نگاهدارنده این سیستم، به همراه گیربکس و دیفرانسیل نو این ماشین نیز همگی کوچکتر کامپکت تر از مدل پیشین هستند.

ناگفته نماند که نقطه ثقل این سوپر اسپرت ایتالیایی نیز پایین تر از مدل پیشین است. به گفته فراری تنها نیروی Dawnforce این ماشین در سرعت 200 کیلومتر در ساعت به 125 کیلوگرم افزایش یافته که نسبت به مدل پیشین، افزایشی برابر با 76 درصد است.

بدنه و شاسی F12 از آلومنییوم با 12 لایه رنگ و یا آبه کاری گوناگون و بهره گیری از تکنیک های نوین طراحی و ساخت، ساخته شده است. بدین روی مقاومت پیچشی بدنه این ماشین نسبت به مدل GTB599، 20 درصد افزایش یافته و وزن این ایتالیایی 1525 کیلویی نیز 70 کیلوگرم نسبت به مدل نام برده کاهش یافته است.

F12 berlinetta



درازای، پهنا و بلندای بدنه این ماشین به ترتیب برابر با 462، 194 و 127 سانتی متر است، موتور آن در پشت اکسل جلو جای دارد و گیربکس آن در پس اکسل عقب Transaksel پنهان است. تقسیم وزن این ماشین نیز به نسبت 46 درصد در جلو و 54 درصد در عقب، گیربکس آن از گونه 7 سرعته اتوماتیک با کلاچ دوبل است و این ماشین از گ.نه دیفرانسیل عقب است.

فراری نخستین خودرو سازی بود که از ترمزهای CCM یا کربن سرامیک برای ماشین های خیابانی خود سود جست.

F12 برلینتا از واپسین گونه ترمزهای 3CCM یا نسل سوم ترمزهای کربن سرامیکی سود میبرد. این گونه ترمزها نه تنها از توانایی ترمزگیری بهتری نسبت به ترمزهای عادی برخورداراند، بلکه دوام آن ها نیز بیشتر از ترمزهای عادی است. سامانه فنربندی این ماشین نیز از گونه نسل چهارم کمک فنرهای الکتروماگنتیک فعال هستند که فراری به کارگیری این گونه فنربندی در خودروهای خود را از سال 2006 اغاز کرده. سامانه فنربندی این ماشین به گونه ای کامل در سامانه های دیفرانسیل الکترونیکی E-diff، سامانه های هوشمند پایداری و ضدهرزگردی و سیستم ترمز بسیار مدرن ABS، F12 برلینتا جذب شده است.

F12 berlinetta

منبع: مجله ماشین



 

 




موضوع مطلب : خودرو, علم و فناوری

سه شنبه 91 فروردین 29 :: 6:28 عصر

درباره سایت


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 68
  • بازدید دیروز: 98
  • کل بازدیدها: 16865295
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است