سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
به کشتی مهندسی خوش آمدید-----مهندسی مکانیک سفر خوشی را در دنیای مهندسی برای شما آرزومند است

یک گروه تحقیقاتی در چین موفق به تولید پوششی شده‌اند که خواص سطح را تغییر می‌دهد. این پوشش که از جنس نانوذرات سیلیکا است، می‌تواند خواصی نظیر ضد آب و ضد مه بودن را در سطح ایجاد کند.

 

پژوهشگران چینی ساختاری شبیه تمشک از نانوذرات توخالی سیلیکا ساخته‌اند، این گروه تحقیقاتی از آکادمی علوم چین، معتقدند که از این ساختار می‌توان برای تولید پوششی ضد آب، شفاف و صاف برای شیشه‌ها استفاده کرد.

این موضوع در حوزه علم مواد بسیار جالب توجه است، زیرا با استفاده از این نوع فناوری می‌توان سطوحی با انرژی سطحی کم تولید کرد، سپس با استفاده از پوشش‌هایی مشابه آنچه که در این پروژه به‌ دست آمده، سطح این محصول را پوشاند؛ در نتیجه این کار، خواص تر شدگی سطح کاملا متفاوت از آنچه در ابتدا بود می‌شود، در واقع هم می‌توان سطوح ضد آب و هم سطوح جاذب آب تولید کرد.

این گروه تحقیقاتی، جزئیات کار خود را در قالب مقاله‌ای تحت عنوان «Transparent superhydrophobic/superhydrophilic coatings for self-cleaning and anti-fogging» در نشریه «Applied Physics Letters» وابسته به موسسه فیزیک آمریکا (AIP) به چاپ رساندند.

پوششی که این تیم تحقیقاتی تولید کرده، دارای خواص ضد مه و عبور نور بسیار عالی، قبل و بعد از اصلاح شیمیایی سطحی است.

از این فناوری می‌توان در تولید محصولات شفاف، شیشه‌های ضد مه با عملکرد بالا، پنجره‌ها، پنل‌ها و پیل‌های خورشیدی کاراتر، تلویزیون‌ها، تبلت‌ها و صفحات نمایش تلفن همراه استفاده کرد.

پوشش‌های سطحی هوشمند بسیار مورد توجه تولیدکنندگان است، بویژه برای تولید پیل‌های خورشیدی، در این پیل‌ها به‌ دلیل نشست گرد وغبار در سطح پیل‌ کارایی آن تا 40 درصد افت می‌کند، این افت کارایی معمولا در طول سال اول بعد از نصب اتفاق می‌افتد.

چالش بعدی محققان این پروژه آن است که چگونه این پوشش تولیدشده در آزمایشگاه را به‌ صورت صنعتی تولید کنند، به‌ طوری که هزینه تولید آن مقرون به‌ صرفه باشد. در واقع محققان درصدد یافتن راهی برای تولید ارزان‌قیمت این پوشش هستند.




موضوع مطلب : علم و فناوری

جمعه 91 شهریور 3 :: 2:56 صبح

درباره سایت


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 176
  • بازدید دیروز: 88
  • کل بازدیدها: 16864436
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است