سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
به کشتی مهندسی خوش آمدید-----مهندسی مکانیک سفر خوشی را در دنیای مهندسی برای شما آرزومند است

صور کنید در یک شب سرد زمستانی در حال رانندگی در جاده ای ناآشنا هستید. ناگهان پیغامی به رنگ قرمز روی شیشه ماشینتان ظاهر می‌شود و به شما می‌گوید که یک کیلومتر جلوتر با خطر یخ‌زدگی جاده روبه‌رو هستید.

این پیغام علاوه بر این که شما را از یک خطر حتمی می‌رهاند حتی ممکن است مایه دلگرمی شما هنگام رانندگی شبانه نیز باشد؛ پیامی که اتومبیلی در یک کیلومتر جلوتر از شما برای همه خودروهایی که در اطرافش هستند، ارسال کرده است.
این تصویری است از آینده‌‌ نه‌چندان دور سیستم ارتباطی ماشین ـ ماشین یا ماشین - جاده که در حال حاضر کنسرسیومی از خودروسازان اروپایی و آمریکایی در حال کار روی آن هستند.
سیستم ارتباطی ماشین با ماشین و همین طور ماشین با اشیای اطراف گام بزرگی در ایمنی رانندگی و همین طور واقعی شدن رویای ماشین‌های بدون راننده محسوب می‌شود.
ماشین‌سازهایی مثل آئودی، مرسدس بنز، ولوو، فورد، جنرال موتورز و نیسان سال‌هاست روی این موضوع تحقیق کرده‌اند.
در نتیجه قرار است استاندارد و تکنولوژی مشترکی برای خودروسازان عمده جهان تا سال 2016 آمده و مورد استفاده قرار بگیرد. با هم نگاهی می‌کنیم به روش کار و کاربردهای این سیستم ارتباطی.

اتوموبیل هوشمند ، نیاز زندگی آینده


پیشتازی تویوتا

با وجود تلاش چند ساله دیگر خودروسازان، اولین گام بزرگ در این زمینه را سیستم‌های ارتباطی ‌تویوتا برداشت. آنها اولین آزمایش‌های کامل را برای برقراری ارتباط ماشین‌ها و ماشین‌ها با جاده به عنوان بخشی از سیستم حمل‌ونقل هوشمند آغاز کردند.

مهندسان شرکت تویوتا با شبیه‌سازی یک محیط شهری در زمینی هشت هکتاری شروع به امتحان سیستم برقراری ارتباط ماشین‌ها با هم و با محیط اطراف کردند.

به لطف این تحقیقات ماشین‌های نسل بعدی تویوتا و لکسوس سیستم‌های هشدار برای نزدیک شدن عابر پیاده به خیابان دارد که به صورت هشدار صوتی و نمایش یک شخص روی شیشه جلو ظاهر می‌شود. حالا کمپانی‌های دیگری هم تحقیقاتشان را در این زمینه آغاز کرده‌اند.

یکی دیگر از شرکت‌های پیشگام در این زمینه فورد است که نزدیک به چهار سال قبل سیستم تقاطع هوشمند را ارائه کرد.
سیستمی که با آن در سر تقاطع‌ها به راننده درباره خودروهایی که از هر سمت وارد تقاطع می‌شدند هشدار می‌داد. فورد در حال حاضر یک مسابقه دانش‌آموزی و دانشجویی برای ارائه بهترین راه حل در زمینه سیستم برقراری ارتباط بین ماشین‌ها برگزار می‌کند.

برنده این مسابقه 5000 دلار جایزه می‌برد و حتی ممکن است از طرحش به عنوان یک اختراع در اتومبیل‌های این کمپانی استفاده شود.

شرکت ولوو هم بتازگی تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه با کنسرسیوم برقراری ارتباط بین ماشین‌ها امضا کرد. هدف از این کار تهیه یک استاندارد و به اشتراک‌گذاری این تکنولوژی برای ارتباط بین ماشین‌ها و محیط اطراف تا سه سال دیگر است.

یعنی قرار است تا آن موقع خودروسازهای بزرگ اروپا در این زمینه به توافق رسیده و تکنولوژی مشترکی را روی خودروهایشان استفاده کنند.


ارتباط خودرو با خودرو

این تکنولوژی روی شبکه جی پی اس و همین طور سیستم‌های وایرلس پیاده‌سازی شده است که در حال حاضر قادر به اختصاص یک فرکانس خاص برای هر ماشین است. به این ترتیب ماشین‌های ساخته شده توسط کمپانی‌های مختلف می‌تواند با استفاده از یک موج ارتباطی مشخص با هم ارتباط برقرار کند.

اطلاعات در این خودروها به وسیله سیستمی شبیه سیستم اینترنت بی‌سیم منتقل می‌شود. این اطلاعات از سنسورهای موجود در ماشین‌ها، راه، چراغ‌های راهنمایی و دیگر اشیای موجود در مسیر گرفته شده و به ماشین‌ها در شعاع مشخص منتقل می‌شود.

به این ترتیب وسایل نقلیه و اشیای دیگر در یک فاصله معین به یکدیگر متصل شده و بعد از آن می‌توانند اطلاعاتی نظیر موقعیت، سرعت، وضع چراغ‌ها، علائم خطر، موارد اضطراری و جهت حرکت را به دیگر ماشین‌های مرتبط اطلاع دهند.
برای نهایی شدن این سیستم باید زیرساخت‌های لازم برای آن در جاده‌ها، محیط‌های شهری، چراغ‌های راهنمایی و ایستگاه‌های اضطراری بین راهی ایجاد شود.

این زیرساخت شامل فرستنده و گیرنده‌های بی‌سیم و سنسورهایی است که هر شیء مثل ماشین و مشخصات راه را برای ماشین دیگر قابل شناسایی می‌کند.

قدم بعدی وجود فرستنده و گیرنده‌های امواج ما فوق صوت در ماشین‌هاست که به راننده کمک می‌کند دیدی سه بعدی از محیط اطرافش به دست بیاورد. به این ترتیب راننده می‌تواند تا شعاع مشخص حتی اشیائی را که به این شبکه متصل نیستند شناسایی کند، درست شبیه کاری که خفاش برای شناسایی محیط اطرافش می‌کند.

البته هنوز تا رسیدن به این مرحله راه زیادی مانده اما نصب و راه‌اندازی فرستنده‌های بی‌سیم گام ساده‌تر و ابتدایی این سیستم است که بزودی آغاز می‌شود. اما این شبکه چطور می‌تواند رانندگی امن‌تر و جاده‌هایی خلوت‌تر را به ارمغان بیاورد؟


ارتباط ماشین با جاده و برعکس

ارتباط با چراغ‌های راهنمایی یکی از اساسی‌ترین سیستم‌هایی است که در این طرح در نظر گرفته شده است.

بر این اساس چراغ‌های راهنمایی اطلاعات مربوط به سرعت بهینه برای عبور از چراغ قرمز را برای رانندگان می‌فرستد و راننده می‌تواند از چراغ‌های سبز بدون توقف عبور کند. به این ترتیب از ترمزهای غیرضروری برای توقف ‌پشت چراغ قرمز جلوگیری می‌شود.

این کار علاوه بر لذتبخش کردن رانندگی، تاثیر زیادی در جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد و میزان این گاز‌ها را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

همین طور در طول چراغ قرمز راننده اطلاعاتی دریافت می‌کند مبنی بر این که چقدر طول می‌کشد تا چراغ سبز شود، به این ترتیب دیگر نیازی به وجود ثانیه‌شمارهای متعدد در سر تقاطع‌ها نیست و بسیاری از علائم رانندگی تا یک دهه دیگر از سطح خیابان‌ها برچیده می‌شود.

همین طور این سیستم به رانندگان نزدیک شدن یا عبور کردن ماشین‌های اضطراری مثل آمبولانس، آتش‌نشانی و پلیس را خبر می‌دهد.

این هشدار به رانندگان می‌گوید‌ کدام مسیر یا خط حرکتی را برای عبور این ماشین‌ها باز بگذارند. یکی دیگر از مسائل خطرآفرین هنگام رانندگی، راهسازی است که در کنار یا خود مسیرهای عبوری انجام می‌شود.


حمل‌ونقل وسایل سنگین و حضور کارگران هم در این سیستم حمل‌ونقل گنجانده شده است. به این ترتیب در طول راه اطلاعات محل‌هایی که کارگران در آن مشغول کار هستند به راننده ارسال شده تا او بر اساس دستورالعمل‌ها سرعت و جهت حرکتش را تنظیم کند.

بخش دیگری از اطلاعات ارسالی برای رانندگان در مورد وضع هوا و راه در طول فصل‌های سرد است. بارش‌های سنگین یا یخ‌زدگی بخش‌هایی از راه، اطلاعات مهمی است که باعث بروز حوادث می‌شود و آگاهی از آنها می‌تواند جلوی حوادث احتمالی را بگیرد.

همین طور با استفاده از این سیستم دیگر نیازی به نصب تابلوهای محدودیت سرعت در مناطق مختلف نیست، چون تمام این اطلاعات به ماشین‌ها ارسال شده و راننده حتی در جاده‌های نا آشنا می‌داند در کدام منطقه باید چه حدی از سرعت را رعایت کند.

این سیستم همچنین می‌تواند موتورسیکلت‌ها را به عنوان آسیب‌پذیرترین وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای شناسایی و پیغام هشدار برای رانندگان ارسال کند. همچنین عابران پیاده از طریق تلفن‌های هوشمند شناسایی شده و موقعیت آنها به راننده اعلام می‌شود.

همچنین سیستم هشداری برای وقوع حوادث رانندگی و همچنین اشیا و موانع موجود در جاده در نظر گرفته شده است که به راننده در مورد مسدود شدن موقتی راه بر اثر تصادف یا شیء ناشناس هشدار می‌دهد.

این سیستم در صورت تکمیل و مجهز شدن بیشتر جاده ها و ماشین‌ها، می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای ظهور ماشین‌های خود راننده که می‌توانند بدون نیاز به راننده با جاده و محیط اطراف ارتباط برقرار کرده و حرکت کنند.




موضوع مطلب :

جمعه 91 دی 15 :: 12:38 عصر

محققان شرکت خودروسازی نیسان در حال کار بر روی موادی جهت طراحی نسل جدید صندلی خودرو هستند که بتواند نرمی و لطافت پوست بدن انسان را شبیه‌سازی کند.

صندلی خودرو با لطافت پوست نوزاد

تحقیقات نشان می‌دهد که حس لامسه سر انگشتان دست دارای حداکثر نرمی و لطافت بوده و بافتی مشابه پوست انسان می‌تواند حس خوشایندی توأم با آرامش و آسایش را برای کاربر فراهم کند.

سطوح داخلی خودرو یک محیط تحت فشار است که راحتی و آرامش مناسبی برای سرنشینان فراهم نمی‌کند.

مطالعات صورت گرفته توسط محققان نیسان نشان می‌دهد، حداکثر راحتی زمانی فراهم می‌شود که سطح چرمی صندلی خودرو از تراکم کمی برخوردار باشد و بافتی مشابه پوست نوزاد ایده‌آل‌ترین نمونه بافتی برای طراحی صندلی محسوب می‌شود.

محققان نیسان در پروژه مفهومی Premium-fEEL در تلاش هستند که با استفاده از چرم نیمه آنیلین موفق به طراحی بافتی با این الگو شوند.

با توجه به هزینه تولید پوست انسان در آزمایشگاه در هر متر مربع در حال حاضر 250 هزار دلار است.




موضوع مطلب :

جمعه 91 آبان 12 :: 9:25 عصر
R1000

 

Scania R1000

Scania R1000Scania R1000

Scania R1000

Scania R1000

Scania R1000

Scania R1000

 




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 آبان 10 :: 6:11 عصر

کمک فنر مغناطیسی (magneto – rheological(MR

 

این نوع لرزه گیر بر پایه تغییر ویسگوزیته مورد استفاده در آن برای تغییر پارامترهای لرزه گیر عمل می کند .سیال به کار رفته در این لرزه گیر دارای وی‍ژگی لزجت وابسته به میدان مغناطیسی است .با پیچیدن سیم فلزی دور میله پیستون لرزه گیر و عبور جریان الکتریکی از این سیم پیچ می توان میدان مغناطیسی در محفظه بوجود اورد و با تغییر جریان الکتریسیته , میدان مغناطیسی و در نتیجه لزجت سیال را تغییر داد . مقدار جریان الکتریسیته سیم پیچ بوسیله واحد کنترل الکتریکی بر مبنای پارامترهای اندازه گیری شده بوسیله سنسورها محاسبه می شود

mr کمک فنر

 

در این نوع از لرزه گیرها دیگر از دریچه های استفاده نمی شود و لرزه گیر تنها یک سیلندر و پیستون ساده است . طیف تنظیمات این نوع لرزه گیر خیلی بیشتر از انواع دیگر بوده و همچنین به سبب عدم جریان سیال در انها بسیار کم صدا می باشد

اصلی ترین سازنده سیستم های تعلیق بر پایه این نوع لرزه گیر شرکت دلفی می باشد و سیستم تعلیق ساخته شده توسط این شرکت تحت نام مگناراید عرضه می شود این سیستم نخستین سیستم تعلیق نیمه کنا می باشد که در ان هیچ نوع دریچه الکترومکانیکی و همچنین سوپاپ متحرک بکار نرفته است . همانطور که بیان شد این سیستم بر پایه کاربرد سیال مگناراید در لرزه گیر طراحی و تولید شده است .

کمک فنر mr

 

مواد مگناراید شامل ذرات میکروسکوپی از جنس مواد نرم مغناطیسی مانند اهن معلق در یک مایع از جنس هیدروکربن های مصنوعی می باشد . هنگامی که مایع مگناراید در حالت خاموش قرار داشته باشد و به عبارت دیگر تحت تاثیر میدان مغناطیسی نباشد ذرات از یک الگوی اتفاقی پیروی می کنند . اما در حالت روشن بودن و یا مغناطیسی شدن از ذرات رشته ای تشکیل میدهد که منجر به تبدیل وضعیت مایع به حالتی نزدیک به پلاستیک می گردد .

با کنترل جریان عبوری از سیم پیچ الکترومغناطیسی درون لرزه گیر مقاومت برشی مایع مگناراید تغییر می یابد که این امر سبب تغییر ویسگوزیته مایع می گردد . با کنترل دقیق میدان مغناطیسی میتوان ویسگوزیته مایع مگناراید را میان کمینه مقدار ان تا حالتی نزدیک به صلبیت به دلخواه تغییر داد که نتیجه ان دست یابی به لرزه گیر با تغییرات پیوسته در زمان واقعی خواهد بود

magneto – rheological

زیر بخش های سیستم مگناراید طراحی شده توسط دلفی به قرار زیر است

1 – واحد کنترل الکتریکی

2- حسگرها (حسگر زاویه فرمان –حسگر نرخ تغییرات چرخ زنی – حسگر اندازه گیری شتاب کناری – حسگر اندازه گیری موقعیت نسبی)

3- راه اندازها شامل چهار لرزه گیر مگناراید برای هر چرخ

4- منبع جریان الکتریکی که همان باتری است

سیستم اعلام نقص که در صورت بروز مشکل با روشن شدن چراغی راننده را از وجود اشکال در سیستم تعلیق مطلع می سازد

 منبع: اصول طراحی سیستمهای تعلیق و فرمان خودرو




موضوع مطلب :

دوشنبه 91 مهر 17 :: 8:58 عصر

"این سیستم بهبود امنیت رانندگی و امکان عملکرد بهتر راننده را فراهم می سازد " در صورتی که راننده دچار خواب الودگی یا حواس پرتی گردد و از مسیر خود منحرف شود این سیستم به صورت اتوماتیک در زمان کمتر از 200 میلی ثانیه فعال شده ، هشدار خروج از خطوط جاده را با ویبره نمودن صندلی راننده اعلام می نماید. این سیستم در صورتی فعال می گردد که : - کلید فعال بودن روشن باشد . - سرعت خودرو بیشتراز 80 کیلومتر در ساعت باشد. - چراغ های راهنما روشن نباشند. کاربرد دیگر این سیستم که هنوز عملی نشده است خواندن بار کد های خیابان می باشد ، این سیستم به رانندگان کمک میکند تا اطلاعات مربوط به جاده و علائم رانندگی را ا ز طریق خطوط عرضی که به صورت بار کد روی خیابان کشیده شده است خوانده و دستورات مربوط را به اطلاع آنان برساند بعنوان مثال "فعال سازی بوق خطر ناک است "یا"حداکثر سرعت 30 کیلومتر بر ساعت است " این کاربرد زمانی ارائه می شود که قانون گذاران نیاز به این سیستم را اعلام نمایند . بارکدها با 4 یا 5 خط که دارای عرض ها و فواصل غیر هم سان هستند روی عرض خیابان مشخص می شوند . ILAS مخفف عبارت : Involuntary Lane-crossing Alert System   اجزاء اختصاصی سیستم - یک کلید فشاری فعال ساز روی کنسول وسط (شکل شماره 1) -دو دستگاه ویبراتور(شکل شماره 2) - شش سنسور دوبل  Infra-red ( شکل شماره 3) - یک دستگاه واحد کنترل الکترونیکی (ECU)   عملکرد سیستم : هر یک از سنسورهای زیر سپر دارای یک جفت EMITTER (منتشر کننده ) برای ارسال امواج نوری ویک جفت RECEIVER (گیرنده) برای دریافت اشعه های ساط ع شده می باشند EMITTER اشعه را به طرف زمین ارسال می نماید و RECEIVER امواج منعکس شده از زمین را دریافت می نماید . امواج دریافتی رنگ سیاه (آسفالت) با امواج دریافتی رنگ سفید(خط کشی ) تفاوت داشته و این اختلاف به ECU گزارش می شود. در این هنگام ECU به ویبراتور (عملگر) چپ یا راست بسته به منبع ارسال اطلاعات مربوطه دستور فعال شدن را صادر می نماید، طبیعی است که راننده نیز عکس العمل مخالف از خود بروز داده و خودرو را به مسیر اولیه هدایت نماید . تا زمانیکه اطلاعات دریافتی از سنسور ه ا مبنی بر حرکت روی خطوط جاده با شد لرزش صندلی بصورت متناوب (خاموش – قدرت کم –حداکثر قدرت) کار می کند . برای مینیمم نمودن خطا و توانایی بیشتر در آشکار سازی فلش ها و خطوط پیوسته، 60 % آشکار سازی توسط سنسور یک ، 30 % توسط سنسوردو و 10 % توسط سنسور سه در هر سمت چپ یا راست انجام می پذیرد . شایان ذکر است این سیستم در برف غیر فعال است . همچنین باران های سنگین یا گل و لجن در لوله های سنسورها می تواند ایجاد اشکال در عملکرد سنسورها نماید .    شماتیک ورودی و خروجی واحد کنترل الکترونیکی سیستم :     سیستم شناسایی نقاط کور در خودرو(BSWS ) یا BLIS)) امروزه خودرو سازان به منظور کاهش تصادفات ناشی از تغییر مسیر خودروها از سیستمی با نام مخفف  BLIS(Blind Spot Information System)  یا BSWS(Blind Spot Warning System) به معنی سیستم شناسایی و تشخیص نقاط کور استفاده می نمایند  در این سیستم بر روی هر آینه جانبی یک دوربین دیجیتال نصب شده است که هریک ازاین دوربینها حدودا مساحتی به طول 9.5 متر و عرض 3 متر را در هرطرف خودرو تحت پوشش قرارمی دهند .این دوربینها قادرند در هر ثانیه حدود 25  تصویر از میدان دید خود تهیه و به یک کامپیوتر پردازشگر انتقال دهند این کامپیوتر با پردازش تصاویر دریافتی می تواند وجود خودروی دیگر یا موتورسوارها را تشخیص دهد و یک چراغ هشدار را روی آی نه جانبی روشن نماید و بدین وسیله راننده از وجود وسایل نقلیه دیگر، در نقاطی که امکان دیدن ندارد آگاه می گردد. این سیستم در سرعتهای بالای 10 کیلومتر بر ساعت فعال شده و قابلیت شناسایی وسایل نقلیه را در روز و شب دارد و همچنین به وسایل نقلیه ای که با سرعتی کمتر از 20 کیلومتر بر ساعت اهسته تر و بیشتر از 70 کیلومتر بر ساعت سریعتر از  خودروی حامل خود حرکت می کنند واکنش نشان می دهد ولی به خودروهای پارک شده ، گاردریلها،ستونهای برق و ... واکنشی از خود نشان نمی دهد .

منبع: مهندسی مکانیک




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 مهر 16 :: 8:4 عصر

افزایش توان در خودرو

(سایت تعهدی درباره این مقاله ندارد )

مطالب ارائه شده در این مقاله بیشتر برای افزایش سرعت و توان خودرو از راه تیونینگ می باشد و برخی از مطالب زیر ممکن است باعث اسیب زدن به موتور شود اما کسانی که به فکر افزایش ناگهانی سرعت می باشند اسیب زدن به موتور برای انها مهم نیست لذا مطالب زیر بیشتر برای ماشین های مسابقه ای استفاده می شود  و استفاده ان توصیه نمی شود

افزایش توان در موتور توسط سیستم های ذیل امکان پذیر است  

1- جرقه زنی msd

2-تزریق نیترواکسید

3- نصب هدرز

4- تزریق اب

 

مقدمه


کلاس بندی توان موتور

•         در کشورهای سازنده موتور توان موتور به سه روش می باشد 

1- DIN استاندارد اروپایی (المانی) (موتور بر روی خودرو سوار شده باشد و با تمام وسایل جانبی موتور )

2- CUNA استاندارد ایتالیایی (موتور بدون فیلتر هوا و لوله اگزوز و بدون سوار کردن بر روی خودرو اندازه گیری

می شود )

3- SAE استاندارد امریکایی (موتور بدون فیلتر هوا و لوله اگزوز و دینام و پمپ اب و فلایویل و دیسک و صفحه )

برای مثال توان موتورامریکایی بزرگ اگر 100 اسب بخار در سیستم SAE باشد در سیستم استاندارد DIN حدودا

برابر 80 تا 90 اسب بخار می باشد

 

 

افزایش توان و گشتاور موتور کار دو گروه است 

1- موتورسازان بزرگ دنیا  

2- شرکتها و کارگاههای تخصصی به اصطلاح تیونینگ موتور

 1- در حالت اول که کار موتورسازان بزرگ دنیا می باشد قبل از تولید موتور پارامترها بررسی نموده  و موتور را طراحی  می نمایند  مثلا  افزایش قطر سیلندر و افزایش کورس پیستون وطراحی نوع سوپاپ و اتاق های احتراق مختلف و هزاران عواملی که در بهبود توان موتور تاثیر می گذارد این عوامل را بررسی نموده و موتوررا طراحی میکنند 

  2- حالت دوم پس از تولید موتور با ایجاد تغییراتی موجب افزایش توان موتور می شود برخی از این تغییرات برای موتور مفید می باشد و برخی از تغییرات مضر اما برای رسیدن به توان و سرعت بیشتر دست به این کار حتی اگر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد میزنند

 

افزایش توان با سیستم MSD 

    هرچه جرقه با کیفیت و قدرت بیشتری صورت گیرید احتراق بهتری در موتور ایجاد می گردد.
شرکت autotronic control اقدام به تولید سیستم های msd که برگرفته از کلمات multiple spark discharge نمود  

     در یک سیستم جرقه زنی استاندارد در هر احتراق 1 جرقه زده می شود. اما سیستم های msd در هر احتراق تا چند جرقه در یک شمع ایجاد می کنند

فرق این سیستم با سیستم استاندارد در این است که برق به وجود امده در کویل بعد از نصب Igenation Control قویتر و منظم تر از سیستم استاندارد میباشد،به این صورت که در سیستم استاندارد در rpm های پایین برق به صورت منظم وارد کویل میشود و کویل استاندارد تا رنجهای پایین تر از 3000 خوب جواب می دهد ولی وقتی دور موتور بالا رفت حالت کویل از بین میرود و نامنظم می شود و قدرت اصلی خودش رو از دست می دهد

msd

Igenation Control تصویر  

 

تفاوت سیستم msd با جرقه زنی عادی در نمودارهای ذیل امده است

 

ام اس دی msd

مقایسه جرقه زنی عادی با msd(ولتاژثانویه کویل)

 

 

جرقه زنی msd

تخلیه جرقه

 

msd

تخلیه جرقه بر حسب دور

 

 

 

افزایش توان با Nos یا nitrous oxide

•         استفاده از گاز نیترواکسید N20 معروف به نیتروس

•         نیترو اکسید N20گازی بی رنگ، بی بو و غیر قابل اشتعال است. این گاز سمی نیست اما خنده آور است.

افزایش توان nos

 

در سال 1970 تکنولوژی ساخت گاز نیتروژن اکسید شده همگانی شد  و این موضوع یکی از موارد مهم در مسابقات اتومبیل رانی شد

    این سیستم معمولا با دخالت راننده و اغلب فقط موقع شتاب گیری به صورت بسیار محدود مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این  سیستم راننده در مواقع نیاز با تزریق نیترو اکسید به درون مانیفولد ورودی، میزان اکسیژن مخلوط  را  بالا می برد و موجب ایجاد احتراق قوی تری در اتاقک  احتراق می شود که نتیجه مستقیم  آن، افزایش چشمگیر اما محدود  و مقطعی  توان تولیدی موتور است

    این گاز وقتی وارد سیلندر می شود، به دلیل گرمای زیاد داخل محفظه به اتم اکسیژن و نیتروژن تجزیه می گردد. در این تجزیه پیوند بین اتم ها شکسته می شود. این عمل با گرفتن گرما از سیلندرهمراه است در نتیجه دمای محفظه ی احتراق کم می شود. خیلی سریع اتم های فعال اکسیژن با هم ترکیب شده و مولکول 2O را به وجود می آورند. حال اگر ما مقداری سوخت اضافی وارد سیلندر کنیم می توانیم با گاز اکسیژن حاصله، سوخت اضافی را بسوزانیم و نیروی بیش تری تولید کنیم

تزریق نیترو اکسید

 

•         فشار داخل مخزن باید بین 850 تا 1100 psi  باشد تا بتواند گاز را در حالت مایع نگاه دارد. گاز از طریق شلنگ تحت فشار به مجرای تفس موتور تزریق میشود. به هنگام تزریق نیترو اکسید، این گاز از حالت مایع به گاز می رود

کپسول نیترو اکسید nos

 

 

 

افزایش توان با استفاده از هدرز

•         تخلیه آسانتر گازهای خروجی:
عامل کلیدی در افزایش راندمان موتور بهبود تخلیه گازهای خروجی ازموتور است.هدرزسبب کاهش میزان افت راندمانی میشود که توسط مانیفولد دود رخ میدهد. به عبارتی هدرز به خروج راحت تر گازهای خروجی از اگزوز کمک میکند. هدرز برای هر سیلندر یک لوله کوچک تخلیه گاز فراهم می آورد. این لوله های کوچک باعث میشوند گاز خروجی از سیلندرها هنگام خروج به عقب پس نزند. هنگامی که دیگر لازم نباشد سیلندرها برای تخلیه گاز خود از یکدیگر نیرو بگیرند، این نیرو صرف افزایش راندمان موتور خودرو میشود.

هدرز

 

•         این قطعه یا در واقع لوله با بزرگتر بودن نسبت به لوله ی فابریک و کم کردن پیچ و خمها در لوله باعث راحتتر خارج شدن دود از سیلندرها میشه که همین امر باعث میشود تا نیروی کمتری تلف شود

•         هدرز ها نسبت به شکل، طراحی، و جنسهای انها باعث افزایش قدرت از 5? الی 15? در موتور می شود

 

نصب هدرز

 

هدرز

  

 

نمودار هدرز

نمودارتفاوت بین هدرز کوچک و بزرگ (از لحاظ طول هدرز)

 

 

 

تزریق اب در منیفولد ورودی

•         استفاده از سیستم  پاشش اب در مانیفولد ورودی:

 در بسیاری از موتورهای  با نسبت تراکم بالا در حالت تمام بار موتور”WOP” ) دریچه گاز کاملا بازسیستم آبپاش وارد مدار میشود و با تزریق مقادیری آب به صورت اسپری شده در داخل مانیفولد ورودی موتور مخلوط سوخت وهوا را خنکتر می کند و در نتیجه  چگالی مخلوط بالا می رود و راندمان حجمی موتور بهبود می یابد و نسبت تراکم بالاتری در موتور ایجاد خواهد شد.

کار برد تزریق آب در موتور هایست که در آنها از سیستم پر خوران استفاده شده است
 تزریق آب به طور غیر مستقیم هم چگالی هوا را بالا برده و هم قدرت موتور را افزایش میدهد

 

تزریق اب

 

تزریق اب

تزریق اب در موتور باعث افزایش راندمان حجمی  و ورود مقدار بیشتری هوا به داخل موتور می شود اما این کار هم باعث مقدار کمی الودگی و هم اسیب به موتور می شود اما این کار برای کسانی که دوست داران سرعت و شتاب هستند کاربرد دارد

منبع: مهندسی مکانیک




موضوع مطلب :

شنبه 91 مهر 15 :: 8:10 عصر

افزایش توان در خودرو

(سایت تعهدی درباره این مقاله ندارد )

مطالب ارائه شده در این مقاله بیشتر برای افزایش سرعت و توان خودرو از راه تیونینگ می باشد و برخی از مطالب زیر ممکن است باعث اسیب زدن به موتور شود اما کسانی که به فکر افزایش ناگهانی سرعت می باشند اسیب زدن به موتور برای انها مهم نیست لذا مطالب زیر بیشتر برای ماشین های مسابقه ای استفاده می شود  و استفاده ان توصیه نمی شود

افزایش توان در موتور توسط سیستم های ذیل امکان پذیر است  

1- جرقه زنی msd

2-تزریق نیترواکسید

3- نصب هدرز

4- تزریق اب

 

مقدمه


کلاس بندی توان موتور

•         در کشورهای سازنده موتور توان موتور به سه روش می باشد 

1- DIN استاندارد اروپایی (المانی) (موتور بر روی خودرو سوار شده باشد و با تمام وسایل جانبی موتور )

2- CUNA استاندارد ایتالیایی (موتور بدون فیلتر هوا و لوله اگزوز و بدون سوار کردن بر روی خودرو اندازه گیری

می شود )

3- SAE استاندارد امریکایی (موتور بدون فیلتر هوا و لوله اگزوز و دینام و پمپ اب و فلایویل و دیسک و صفحه )

برای مثال توان موتورامریکایی بزرگ اگر 100 اسب بخار در سیستم SAE باشد در سیستم استاندارد DIN حدودا

برابر 80 تا 90 اسب بخار می باشد

 

 

افزایش توان و گشتاور موتور کار دو گروه است 

1- موتورسازان بزرگ دنیا  

2- شرکتها و کارگاههای تخصصی به اصطلاح تیونینگ موتور

 1- در حالت اول که کار موتورسازان بزرگ دنیا می باشد قبل از تولید موتور پارامترها بررسی نموده  و موتور را طراحی  می نمایند  مثلا  افزایش قطر سیلندر و افزایش کورس پیستون وطراحی نوع سوپاپ و اتاق های احتراق مختلف و هزاران عواملی که در بهبود توان موتور تاثیر می گذارد این عوامل را بررسی نموده و موتوررا طراحی میکنند 

  2- حالت دوم پس از تولید موتور با ایجاد تغییراتی موجب افزایش توان موتور می شود برخی از این تغییرات برای موتور مفید می باشد و برخی از تغییرات مضر اما برای رسیدن به توان و سرعت بیشتر دست به این کار حتی اگر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد میزنند

 

افزایش توان با سیستم MSD 

    هرچه جرقه با کیفیت و قدرت بیشتری صورت گیرید احتراق بهتری در موتور ایجاد می گردد.
شرکت autotronic control اقدام به تولید سیستم های msd که برگرفته از کلمات multiple spark discharge نمود  

     در یک سیستم جرقه زنی استاندارد در هر احتراق 1 جرقه زده می شود. اما سیستم های msd در هر احتراق تا چند جرقه در یک شمع ایجاد می کنند

فرق این سیستم با سیستم استاندارد در این است که برق به وجود امده در کویل بعد از نصب Igenation Control قویتر و منظم تر از سیستم استاندارد میباشد،به این صورت که در سیستم استاندارد در rpm های پایین برق به صورت منظم وارد کویل میشود و کویل استاندارد تا رنجهای پایین تر از 3000 خوب جواب می دهد ولی وقتی دور موتور بالا رفت حالت کویل از بین میرود و نامنظم می شود و قدرت اصلی خودش رو از دست می دهد

msd

Igenation Control تصویر  

 

تفاوت سیستم msd با جرقه زنی عادی در نمودارهای ذیل امده است

 

ام اس دی msd

مقایسه جرقه زنی عادی با msd(ولتاژثانویه کویل)

 

 

جرقه زنی msd

تخلیه جرقه

 

msd

تخلیه جرقه بر حسب دور

 

 

 

افزایش توان با Nos یا nitrous oxide

•         استفاده از گاز نیترواکسید N20 معروف به نیتروس

•         نیترو اکسید N20گازی بی رنگ، بی بو و غیر قابل اشتعال است. این گاز سمی نیست اما خنده آور است.

افزایش توان nos

 

در سال 1970 تکنولوژی ساخت گاز نیتروژن اکسید شده همگانی شد  و این موضوع یکی از موارد مهم در مسابقات اتومبیل رانی شد

    این سیستم معمولا با دخالت راننده و اغلب فقط موقع شتاب گیری به صورت بسیار محدود مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این  سیستم راننده در مواقع نیاز با تزریق نیترو اکسید به درون مانیفولد ورودی، میزان اکسیژن مخلوط  را  بالا می برد و موجب ایجاد احتراق قوی تری در اتاقک  احتراق می شود که نتیجه مستقیم  آن، افزایش چشمگیر اما محدود  و مقطعی  توان تولیدی موتور است

    این گاز وقتی وارد سیلندر می شود، به دلیل گرمای زیاد داخل محفظه به اتم اکسیژن و نیتروژن تجزیه می گردد. در این تجزیه پیوند بین اتم ها شکسته می شود. این عمل با گرفتن گرما از سیلندرهمراه است در نتیجه دمای محفظه ی احتراق کم می شود. خیلی سریع اتم های فعال اکسیژن با هم ترکیب شده و مولکول 2O را به وجود می آورند. حال اگر ما مقداری سوخت اضافی وارد سیلندر کنیم می توانیم با گاز اکسیژن حاصله، سوخت اضافی را بسوزانیم و نیروی بیش تری تولید کنیم

تزریق نیترو اکسید

 

•         فشار داخل مخزن باید بین 850 تا 1100 psi  باشد تا بتواند گاز را در حالت مایع نگاه دارد. گاز از طریق شلنگ تحت فشار به مجرای تفس موتور تزریق میشود. به هنگام تزریق نیترو اکسید، این گاز از حالت مایع به گاز می رود

کپسول نیترو اکسید nos

 

 

 

افزایش توان با استفاده از هدرز

•         تخلیه آسانتر گازهای خروجی:
عامل کلیدی در افزایش راندمان موتور بهبود تخلیه گازهای خروجی ازموتور است.هدرزسبب کاهش میزان افت راندمانی میشود که توسط مانیفولد دود رخ میدهد. به عبارتی هدرز به خروج راحت تر گازهای خروجی از اگزوز کمک میکند. هدرز برای هر سیلندر یک لوله کوچک تخلیه گاز فراهم می آورد. این لوله های کوچک باعث میشوند گاز خروجی از سیلندرها هنگام خروج به عقب پس نزند. هنگامی که دیگر لازم نباشد سیلندرها برای تخلیه گاز خود از یکدیگر نیرو بگیرند، این نیرو صرف افزایش راندمان موتور خودرو میشود.

هدرز

 

•         این قطعه یا در واقع لوله با بزرگتر بودن نسبت به لوله ی فابریک و کم کردن پیچ و خمها در لوله باعث راحتتر خارج شدن دود از سیلندرها میشه که همین امر باعث میشود تا نیروی کمتری تلف شود

•         هدرز ها نسبت به شکل، طراحی، و جنسهای انها باعث افزایش قدرت از 5? الی 15? در موتور می شود

 

نصب هدرز

 

هدرز

  

 

نمودار هدرز

نمودارتفاوت بین هدرز کوچک و بزرگ (از لحاظ طول هدرز)

 

 

 

تزریق اب در منیفولد ورودی

•         استفاده از سیستم  پاشش اب در مانیفولد ورودی:

 در بسیاری از موتورهای  با نسبت تراکم بالا در حالت تمام بار موتور”WOP” ) دریچه گاز کاملا بازسیستم آبپاش وارد مدار میشود و با تزریق مقادیری آب به صورت اسپری شده در داخل مانیفولد ورودی موتور مخلوط سوخت وهوا را خنکتر می کند و در نتیجه  چگالی مخلوط بالا می رود و راندمان حجمی موتور بهبود می یابد و نسبت تراکم بالاتری در موتور ایجاد خواهد شد.

کار برد تزریق آب در موتور هایست که در آنها از سیستم پر خوران استفاده شده است
 تزریق آب به طور غیر مستقیم هم چگالی هوا را بالا برده و هم قدرت موتور را افزایش میدهد

 

تزریق اب

 

تزریق اب

تزریق اب در موتور باعث افزایش راندمان حجمی  و ورود مقدار بیشتری هوا به داخل موتور می شود اما این کار هم باعث مقدار کمی الودگی و هم اسیب به موتور می شود اما این کار برای کسانی که دوست داران سرعت و شتاب هستند کاربرد دارد

منبع: مهندسی مکانیک




موضوع مطلب :

شنبه 91 مهر 15 :: 8:10 عصر
1   2   3   4   5   >>   >   
درباره سایت


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 50
  • بازدید دیروز: 41
  • کل بازدیدها: 16863710
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است