سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
به کشتی مهندسی خوش آمدید-----مهندسی مکانیک سفر خوشی را در دنیای مهندسی برای شما آرزومند است

 

سلام دوستان

تبریک و تهنیت عرض میکنم فرا رسیدن این ماه عزیز و مبارک را خدمت شما و خانواده های گرامیتون... انشاالله خداوند توفیق بندگی و عبادت را به هممون تو این ماه عزیز عنایت کنه.

التماس دعا سر نمازها و عباداتتون.

تو این ماه کلا" دیگه هرکار بکنید عبادت کردید... نماز ، قرآن ، ذکر ، کار ، سرزدن به وبلاگ و نظر گذاشتن... ، خوابیدن...

انشاالله نویسنده های کم کارمون هم از این قافله ی عبادت و کسب ثواب عقب نمونن...

 


 

ماه مبارک رمضان

 

فضیلت ماه مبارک رمضان 

 

پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است،هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگى و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.» 


«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت گرفته شده و به معناى سوزانیدن مى‏باشد.(1) چون در این ماه گناهان انسان بخشیده مى‏شود، به این ماه مبارک رمضان گفته‏اند.

پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: «انما سمى الرمضان لانه یرمض الذنوب؛(2) ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را مى‏سوزاند.»

رمضان نام یکى از ماه‏هاى قمرى و تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن آمده است و یکى از چهار ماهى است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است.(مگر جنبه دفاع داشته باشد.)

در این ماه کتاب‏هاى آسمانى قرآن‏کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است.
(3)

این ماه در روایات اسلامى ماه خدا و میهمانى امت پیامبر اکرم(ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانى پذیرایى مى‏کند؛ پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است،
(4) هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگى و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.»(5)

این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‏اى برخوردار و ماه سلوک روحى آنان است و مؤمنان با مقدمه‏سازى و فراهم کردن زمینه‏هاى معنوى در ماه‏هاى رجب و شعبان هر سال خود را براى ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده مى‏کنند، و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطارى به نیازمندان، شب‏زنده‏دارى و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه‏دارى و... روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهى سیراب مى‏کنند. 

                                                          فضائل ماه رمضان

1. برترین ماه سال
ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگى‏هاى منحصرى که دارد در میان ماه‏هاى سال‏قمرى برترین است؛ قرآن کریم مى‏فرماید: «ماه رمضان ماهى است که قرآن براى هدایت انسان‏ها در آن نازل شده است.»
(6)

پیامبر گرامى(ص) درباره ماه رمضان مى‏فرماید: «اى مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روى آورد، ماهى که نزد خدا از همه ماه‏ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب‏هایش بر همه شب‏ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهى است که شما در آن به میهمانى خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته‏اید، نفس‏هاى شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است.... بهترین ساعاتى است که خداوند به بندگانش نظر رحمت مى‏کند... .»
(7)

2. نزول کتب آسمانى در این ماه
تمام کتب بزرگ آسمانى مانند: قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است. حضرت امام صادق(ع) مى‏فرماید: «کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم(ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد.»
(8)

3. توفیق روزه
در ماه رمضان خداوند متعال توفیق روزه‏دارى را به بندگانش داده است؛ «پس هر که ماه [رمضان] را درک کرد، باید روزه بگیرد.»
(9)

انسان افزون بر جنبه مادى و جسمى، داراى بُعد معنوى و روحى هم هست و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامه‏هاى ویژه را نیاز دارند، یکى از برنامه‏ها براى تقویت و رشد بُعد معنوى، تقوا و پرهیزگارى است؛ یعنى اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوى رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب برسد، باید هواى نفس خود را مهار کند و موانع رشد را یکى پس از دیگرى بر دارد و خود را سرگرم لذت‏ها و شهوات جسمى نکند. یکى از اعمالى که در این راستا مؤثر و مفید است روزه‏دارى است، قرآن کریم مى‏فرماید: «... اى افرادى که ایمان آورده‏اید! روزه بر شما نوشته شد، همان گونه که بر پیشینیان از شما نوشته شده، تا پرهیزگار شوید.»
(10)

 

ماه مبارک رمضان

برخى از فواید و فضائل روزه:
الف. تقویت تقوا، پرهیزگارى و اخلاص؛(11)
امام صادق(ع) مى‏فرماید: خداوند متعال فرموده: «روزه از من است و پاداش آن را من مى‏دهم.»
(12)

حضرت فاطمه(س) مى‏فرماید: «خداوند روزه را براى استوارى اخلاص، واجب فرمود.»
(13)

ب. مانع عذاب‏هاى دنیوى و اخروى:
امام على(ع) مى‏فرماید: «روزه روده را باریک مى‏کند گوشت را مى‏ریزد و از گرماى سوزان دوزخ دور مى‏گرداند.»
(14)

پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: «روزه سپرى در برابر آتش است.»
(15)

ج. آرامش روان و جسم:
روزه‏دارى روح و روان و قلب و دل و نیز جسم را آرامش داده و باعث سلامتى روح و تندرستى جسم مى‏شود.

پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: «روزه بگیرید تا سالم بمانید.»

باز مى‏فرماید: «معده خانه تمام دردها و امساک (روزه)بالاترین داروهاست.»(16)

حضرت امام باقر(ع) مى‏فرماید: «روزه و حج آرام‏بخش دلهاست.»(17)

حضرت على(ع) مى‏فرماید: «خداوند بندگان مؤمن خود را به وسیله نمازها و زکات و حدیث در روزه‏دارى روزه‏هاى واجب (رمضان) براى آرام کردن اعضا و جوارح آنان، خشوع دیدگانش و فروتنى جان‏هایشان و خضوع دلهایشان حفظ مى‏کنند.»(18)

امروزه در علم پزشکى و از نظر بهداشت و تندرستى نیز در جاى خود ثابت شده که روزه‏دارى تأثیرهاى فراوانى بر آرامش روح و روان و سلامتى جسم و بدن دارد، دفع چربى‏هاى مزاحم، تنظیم فشار، قند خون، و... نمونه آن است.
(19)

د. مانع نفوذ شیطان:
امام على(ع) به پیامبر اکرم(ص) عرض کرد: یا رسول الله! چه چیزى شیطان را از ما دور مى‏کند؟ پیامبرگرامى(ص) فرمود: روزه چهره او را سیاه مى‏کند و صدقه پشت او را مى‏شکند.»
(20)

بنابراین، روزه مانع نفوذ شیطان‏هاى جنى و انسى شده و وسوسه‏هاى آنان را خنثى مى‏کند.

ه . مساوات بین غنى و فقیر:
انسان روزه‏دار در هنگام گرسنگى و تشنگى، فقرا و بینوایان را یاد مى‏کند و در نتیجه به کمک آن‏ها مى‏شتابد. حضرت امام حسن عسگرى(ع) درباره علت وجوب روزه مى‏فرماید: «تا توانگر درد گرسنگى را بچشد و در نتیجه به نیازمند کمک کند.»
(21)

و. احیاء فضائل اخلاقى
حضرت امام رضا(ع) درباره علت وجوب روزه مى‏فرماید: «تا مردم رنج گرسنگى و تشنگى را بچشند و به نیازمندى خود در آخرت پى‏ببرند و روزه‏دار بر اثر گرسنگى و تشنگى خاشع، متواضع و فروتن، مأجور، طالب رضا و ثواب خدا و عارف و صابر باشد و بدین سبب مستحق ثواب شود،... روزه موجب خوددارى از شهوات است، نیز تا روزه در دنیا نصیحت‏گر آنان باشد و ایشان را در راه انجام تکالیفشان رام و ورزیده کند و راهنماى آنان در رسیدن به اجر باشد و به اندازه سختى، تشنگى و گرسنگى که نیازمندان و مستمندان در دنیا مى‏چشند پى ببرند و در نتیجه، حقوقى که خداوند در دارایى‏هایشان واجب فرموده است، به ایشان بپردازند... .»
(22)

4. وجود شب قدر در این ماه
شب قدر از شب‏هایى که برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خدا فرود مى‏آیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین مى‏کنند
(23) و وجود این شب در این ماه مبارک نعمت و موهبتى الهى بر امت پیامبر گرامى اسلام(ص) است و مقدرات یک سال انسان‏ها (حیات، مرگ، رزق و...) براساس لیاقت‏ها و زمینه‏هایى که خود آنها به وجود آورده‏اند تعیین مى‏شود و انسان در چنین شبى با تفکر و تدبر مى‏تواند به خود آید و اعمال یک سال خود را ارزیابى کند و با فراهم آوردن زمینه مناسب بهترین سرنوشت را براى خود رقم زند.(24)

حضرت امام صادق(ع) مى‏فرماید: «تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم است.»
(25)

5. بهار قرآن
نظر به این‏که قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده و تلاوت آیات آن در این ماه فضیلت بسیارى دارد، در روایات اسلامى، از ماه رمضان به عنوان بهار قرآن یاد شده است؛ چنان‏که حضرت امام باقر(ع) مى‏فرماید: «هر چیزى بهارى دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.»
(26)

یک نکته!
بدیهى است فضائل و ثواب‏هایى که براى ماه مبارک رمضان و روزه‏دارى ذکر شده و به برخى از آن‏ها اشاره شد، از آنِ کسانى است که حقیقت آن را درک کنند و به محتواى آن عمل و در گفتار و کردار به کار گیرند و به آن‏ها جامه عمل بپوشانند. چنان در روایات اسلامى براى روزه‏دارى آدابى ذکر شده و کسانى که صرفاً تلاوت قرآن مى‏کنند، ولى به آیات و احکام آن عمل نمى‏کنند و یا آن که از روزه‏دارى تنها رنج گرسنگى و تشنگى را مى‏کشند و بوسیله گناه، تأثیر روزه را از بین مى‏برند و ماه مبارک رمضان و فضاى معنوى آن تأثیرى بر اشخاصى بر جاى نمى‏گذارد، مورد نکوهش قرار گرفته‏اند.

چنان‏که پیامبر اکرم(ص) به زنى که با زبان روزه کنیز خود را دشنام مى‏داد فرمود: چگونه روزه‏دارى و حال آن‏که کنیزت را دشنام مى‏دهى؟! روزه فقط خوددارى از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه خداوند آن را علاوه بر این دو، مانع کارها و سخنان زشت که روزه را بى‏اثر مى‏کنند قرار داده است، چه اندکند روزه‏داران و چه بسیارند کسانى که گرسنگى مى‏کشند.»(27)

حضرت امام سجاد(ع) در دعاى حلول ماه رمضان به درگاه خداوند عرض مى‏کند: به وسیله روزه این ماه یاریمان ده تا اندام‏هاى خود را از معاصى تو نگه داریم و آن‏ها را به کارهایى گیریم که خشنودى تو را فراهم آورد، تا با گوش‏هایمان سخنان بیهوده نشنویم و با چشمانمان به لهو و لعب نشتابیم و تا دستمانمان را به سوى حرام نگشاییم و با پاهایمان به سوى آن‏چه منع شده ره نسپاریم و تا شکمهایمان جز آن‏چه را تو حلال کرده‏اى در خود جاى ندهد و زبان‏هایمان جز به آن‏چه تو خبر داده‏اى و بیان فرموده‏اى گویا نشود... .»(28)

بنابراین، در ماه مبارک باید تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص، توکل و توسل از اهل‏بیت(ع) و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دورى از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعى، عبادت، شب‏زنده‏دارى، درک فضیلت شب قدر و... فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستاى رسیدن به کمال حرکت کرد و باید در این ماه به گونه‏اى خودسازى کرد که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جان افراد باقى باشد و اثر آن تا ماه رمضان سال بعد ماندگار باشد.

 

ماه مبارک رمضان

 

پی نوشت‏ها:  


1. مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهانى، ص 209، دارالکتاب العربى، بیروت.

2. بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 55، ص 341، مؤسسه الوفاء، بیروت.

3. ر.ک: الکافى، محمد بن یعقوب کلینى، ج 2، ص 628، دارالکتب الاسلامیة، تهران.

4. وسائل الشیعه، شیخ حر عاملى، ج 2، ص 628، دارالکتب الاسلامیة، تهران.

5. ...

6. سوره بقره، آیه 185.

7. ر.ک: وسائل الشیعه، همان، ج 10، ص 313.

8. ر.ک: الکافى، همان، ج 2 ،ص 628.

9. سوره بقره، آیه 185.

10. سوره بقره، آیه 183.

11. همان.

12. میزان الحکمة، محمد محمدى‏رى‏شهرى، ترجمه: حمیدرضا شیخى، ج 7، ص 3207، مؤسسه دارالحدیث، قم.

13. همان، ص 3209.

14. همان.

15. همان.

16. همان.

17. همان.

18. همان.

19. تفسیر نمونه، آیت‏الله مکارم شیرازى و دیگران، ج 1 ،ص 631، دارالکتب الاسلامیة، تهران.

20. مستدرک الوسائل، محدث نورى، ج 7، ص 154، مؤسسه آل‏البیت، قم.

21. میزان الحکمة، همان.

22. همان، ص 3209.

23. سوره قدر، آیه 1 ـ 5.

24. تفسیر المیزان، علامه طباطبایى، ج 18، ص 132؛ ج 19، ص 90، مؤسسه مطبوعاتى اسماعیلیان، قم.

25. وسائل الشیعه، همان، ج 10، ص 354.

26. وسائل الشیعه، همان، ج 6، ص 203.

27. الکافى، همان، ج 4، ص 87.

28. الصحیفة السجادیة، امام سجاد(ع) ص 186، دفتر نشر الهادى، قم.




موضوع مطلب : عکس و تفریح و سرگرمی

شنبه 91 تیر 31 :: 6:11 صبح

گفتم: چقدر احساس تنهایی میکنم گفتی: فانی قریب .::من که نزدیکم (بقره186)::. گفتم: ای کاش همیشه برای درد و دل کنارم بودی گفتی: أقرب الیه من حبل الورید .::از رگ گردن به تو نزدیکترم (ق/16)::. گفتم: تو همیشه نزدیکی؛ من دورم… کاش می شد من بهت نزدیک شم گفتی: و اذکر ربک فی نفسک تضرعا و خیفة و دون الجهر من القول بالغدو و الأصال .::هر صبح و عصر، پروردگارت رو پیش خودت،با خوف و تضرع، و با صدای آهسته یاد کن (اعراف/205)::. گفتم: این هم توفیق میخواهد! گفتی: ألا تحبون ان یغفرالله لکم .::دوست ندارید خدا ببخشدتون؟! (نور/22)::. گفتم: معلومه که دوست دارم منو ببخشی گفتی: و استغفروا ربکم ثم توبوا الیه .::پس از خدا بخواید ببخشدتون و بعد توبه کنید (هود/90)::. گفتم: با این همه گناه… آخه چیکار میتونم بکنم؟ گفتی: الم یعلموا ان الله هو یقبل التوبة عن عباده .::مگه نمی دونید خداست که توبه رو از بندههاش قبول میکنه؟! (توبه/104)::. گفتم: دیگه روی توبه ندارم گفتی: الله العزیز العلیم غافر الذنب و قابل التوب .::خدا عزیزه و دانا، او آمرزنده ی گناه هست و پذیرنده ی توبه (غافر/2-3)::. گفتم: با این همه گناه، برای کدوم گناهم توبه کنم؟ گفتی: ان الله یغفر الذنوب جمیعا .::خدا همه ی گناه ها رو میبخشه (زمر/53)::. گفتم: یعنی بازم بیام؟ بازم منو میبخشی؟ گفتی: و من یغفر الذنوب الا الله .::به جز خدا کیه که گناهان رو ببخشه؟ (آل عمران/135)::. گفتم: نمی دونم چرا همیشه در مقابل این کلامت کم میارم! آتیشم میزنه؛ عاشق میشم! … توبه میکنم گفتی: ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین .::خدا هم توبه کننده ها و هم اونایی که پاک هستند رو دوست داره (بقره/222)::. ناخواسته گفتم: الهی و ربی من لی غیرک(خدایا غیر از تو کسی رو ندارم) گفتی: الیس الله بکاف عبده .::خدا برای بندهاش کافی نیست؟ (زمر/36)::. گفتم: در برابر این همه مهربونیت چیکار میتونم بکنم؟ گفتی: یا ایها الذین آمنوا اذکروا الله ذکرا کثیرا وسبحوه بکرة و اصیلا هو الذی یصلی علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظلمت الی النور و کان بالمؤمنین رحیما .::ای مؤمنین! خدا رو زیاد یاد کنید و صبح و شب تسبیحش کنید. او کسی هست که خودش و فرشته هاش بر شما درود و رحمت میفرستن تا شما رو از تاریکیها به سوی روشنایی بیرون بیارن. خدا نسبت به مؤمنین مهربونه (احزاب/41-43)




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 خرداد 31 :: 11:51 صبح

مانند یک عقاب...

وقتی باران می بارد همه پرندگان به سوی پناهگاه پرواز می کنند جز عقاب که برای دور شدن ازباران دربالای ابرها به پرواز در می آید. مشکلات برای همه وجود دارند اما طرز برخورد با آن است که باعث تفاوت می گردد.

بلند پرواز باشید. 

-------------------

وقت رایگان است......اما بسیارقیمتی.

نمی توانید صاحبش باشید......اما می توانید از آن استفاده کنید.

نمی توانید نگه داریدش......اما می توانید صرفش کنید.

وقتی از دستش دادید هرگز قادر نخواهید بود آن را باز گردانید.

------------------- 

قوی بودن به این معنا نیست که باید در یک زد و خورد مبارزه کنید. قدرت واقعی یعنی آنقدر عاقل و بالغ شده باشید که از کنار حرف های پوچ و غیر منطقی آدم های مزاحم وآشوبگر با بی توجهی و بی محلی رد شوید... 

-------------------

مهم نیست چقدر امکانات در اختیار دارید...

اگر ندانید چگونه از آن ها استفاده کنید، هیچگاه کافی نخواهند بود.

 




موضوع مطلب :

دوشنبه 91 خرداد 29 :: 12:13 عصر

آن روز که آخرین زنگ دنیا می خورد دیگر نه می شود تقلب کرد
و نه می شود سر شخصی را کلاه گذاشت

آن روز تازه می فهمیم دنیا با همه بزرگی اش از یک جلسه امتحان مدرسه هم کوچکتر بود!

... و آن روز تازه می فهمیم که زندگی عجب سوال سختی بود

سوالی که بیش از یکبار نمی توان به آن پاسخ داد

خدا کند آن روز که آخرین زنگ دنیا میخورد، روی تخته سیاه قیامت
اسم ما را در لیست خوب ها بنویسند

خدا کند حواسمان بوده باشد و زنگهای تفریح
آنقدر در حیاط نمانده باشیم که حیات را از یاد برده باشیم

خدا کند که دفتر زندگیمان را زیبا جلد کرده باشیم

و سعی ما بر این بوده باشد که نیکی ها و خوبی ها را در آن نقاشی کنیم

و بدانیم که دفتر دنیا چرک نویسی بیش نیست

چرا که ترسیم عشق حقیقی در دفتری دیگر است




موضوع مطلب :

شنبه 91 خرداد 27 :: 12:55 عصر

مادر، تو رفیع ترین داستان حیات منی. تو به من درس زندگی آموختی. تو چون پروانه سوختی و چون شمع گداختی و مهربانانه با سختی های من ساختی. مادر، ستاره ها نمایی از نگاه توست و مهتاب پرتوی از عطوفتت، و سپیده حکایتی از صداقتت. قلم از نگارش شُکوه تو ناتوان است و هزاران شعر در ستایش مدح تو اندک. مادر، اگر نمی توانم کوشش هایت را ارج نهم و محبت هایت را سپاس گزارم، پوزش بی کرانم را همراه با دسته گلی از هزاران تبریک، بپذیر. فروغ تو تا انتهای زمان جاوید و روزت تا پایان روزگار، مبارک باد.




موضوع مطلب : متفرقه

جمعه 91 اردیبهشت 22 :: 10:37 عصر

با نگاهی گذرا به تاریخ ملت های گذشته، به این نتیجه می رسیم هر ملتی که برای سعادت دنیا و آخرت خود کوشید موفقیت و پیروزی نصیب اش شد و هر جمعیتی که تن پروری پیشه کرد از کاروان سعادت و سالاری باز ماند. زندگی انسان درجامعه با کار گره خورده است و کار سرنوشت جامعه را تعیین می کند. برای رهایی از تارهای عنکبوت عقب ماندگی ، رفع نیازهایمان و استقلال طلبی باید تلاش خود را دو چندان سازیم . با گسترش فضای کار و فعالیت علمی و پژوهشی با برنامه ریزی راه پیشرفت به اهداف خود دست یابیم.اگر به فرهنگ خود این گنجینه بی پایان سری بزنیم، خواهیم دانست که اهمیت و ارزش فرهنگی کار را در آیین و تاریخ ما موج می زند. با تعبیرات زیبا از کار و توصیه به دوری از کسالت و بیکاری و تامل در آثار و نتایج کوشش ،فرهنگ کار و اجتناب از علم بی عمل تأکید می کند و نسبت به عار ندانستن کار و کوشش در راه معیشت و تحمل رنج آن ، پندهای نیکویی به ما می آموزد.تردیدی نیست که با تنبلی و سستی ممکن نیست انسان به کوچک ترین آرزوهای خود در امور دنیا و آخرت دست یابد.

دانشمندانی که به مقامی رسیده اند ، موفقیت شان بر اثر تصادف و شانس نبوده است، بلکه بر اثر کار و تلاش به جایگاه عالی دست یافته اند.درباره ابن سینا نابغه نام آور شرق، فیلسوف بزرگ اسلام و ایران، نقل می کنند که وی برای درک بعضی از نوشته های فلسفی معلم دوم «فارابی» گاه می شد که مطلبی را چهل بار مطالعه می کرد. بوعلی سینا در شرح حال خود چنین می گوید: در دوران جوانی که مشغول تحصیل بودم برای مطالعه در اتاقی تنها می نشستم و در را به روی خویش می بستم و مشغول مطالعه می شدم و هر وقت خسته می شدم، پاره نانی می خوردم یا جرعه آبی می نوشیدم و دوباره مشغول کار می شدم. گاهی چند شبانه روز می گذشت و من جز برای رفع ضرورت از خانه بیرون نرفته بودم و مدت ها می گذشت که خواب به چشمم راه نیافته بود.

ادیسون

دانشمند و مخترع بزرگ می گوید:( نبوع یعنی یک درصد الهام گرفتن و 99 درصد عرق ریختن.) او مفهوم واقعی کار را درک کرده است، لذا روزی 16 ساعت کار می کرد و غالبا در محل کارش روی صندلی می خوابید.

 

 

متفکر و فیلسوف بزرگ اسلامی ابن رشد اندلسی تا آنجا که به یاد داشت، حتی یک روز را بدون مطالعه و تفکر سپری نکرد. امید که مانیز اینان را الگوی خویش قرار داده، لحظه ای از کار و کوشش غفلت نکنیم.

کار هرچند ساده و سبک باشد، موجب شرافت و کرامت در اجتماع است و بهتر از آن است که انسان دست نیازمند دیگران نباشد.

کار در اسلام نیز از بهای زیادی برخوردارستف چنان که:

رسول خدا(ص) فرمودند: کار امروز را به فردا میفکن که هر روز کاری معین دارد

حضرت علی علیه السلام : فرمودند دانا بر کار خود و نادان بر آرزوی خویش تکیه می کند

حضرت علی علیه السلام : هر کس چیزی بجوید و دنبال آن برود، حتما به همه و یا برخی از آن خواهد رسید




موضوع مطلب : متفرقه

سه شنبه 91 اردیبهشت 12 :: 1:0 صبح

  شورا در لغت و اصطلاح:

شورا در لغت به معنی مشورت کردن و رأی زدن است و در عربی چیدن عسل از خانه زنبور عسل، ریاضت دادن اسبان تا سوار شوند بر آنها در وقت فروش و آزمایش، فربه شدن و هویدا کردن استعمال شده است.در مقاییس اللغه به معنی ابداء و اظهار چیزی و گرفتن چیزی استعمال شده است ،شورا در اصل به معنی مکیدن زنبور از شیره گلها است و کسی که با دیگران مشورت می کند آراء نظرات آنان را دریافت می کند و همانطوریکه زنبور عسل با تلاش و جستجو گلها و گیاهان مناسب را شناسایی و سپس از آنها بهره می برد پس از آن در درون خود آن را پالایش و سپس به صورت عسل شیرین می سازد و قابل استفاده می کند، انسانها نیز افراد واجد شرائط را شناسائی و با آنها رأی زنی کرده و آراء آنان را بیابند، سپس با مقایسه بین آنها بهترین را جذب و بکار ببندد. 

حضرت علی (ع) در سفارش به فرزندشان محمد بن حنفیه فرمود: آراء دیگران را با همدیگر ضمیمه کن سپس بهترین آنها را که به درستی نزدیکتر و از خطاء دورتر است ، انتخاب کن زیرا کسی که خود رأی باشد در معرض خطرست و کسی که از آراء دیگران استقبال کند موارد خطاء را می شناسد.

 تاریخچه شورا:

بر اساس اصل یکصدم قانون اساسی، برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی باید شوراهای اسلامی شهر و روستا که اعضایشان از طریق رأی مردم انتخاب می شوند، تشکیل گردند. در همین راستا، پس از برگزاری اولین دوره انتخابات شوراها در سال 1377، اولین شورای اسلامی شهر شیراز نیز از اوایل بهار 1378 فعالیت خود را آغاز کرد

در انتخابات دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا که در اسفند ماه 1381 و دور سوم شوراها نیز در 24 آذر 1385 برگزار شد.شورا در یک کشور:

شوراها گونه‌ای از نهادها هستند. نقش شوراها معمولاً به عنوان فراهم آوردن محلی برای گرد آمدن صاحب‌ نظران در مورد یک موضوع و مشورت بر سر موضوع مورد نظر است. تصمیمات گرفته‌شده در شوراها در بسیاری موارد از نظر قانونی الزام اجرایی دارند . شورایی که از نظر اهمیت بالاتر از چند شورای دیگر قرار بگیرد شورای عالی نامیده می‌شود.

برخی شوراها دارای کمیسیون‌های (کارگاه ها) گوناگونی نیز هستند.

اهداف و وظایف شورا:

- برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و هماهنگی در اجرای مراسم رسمی و عمومی کشور و نیز مراسم ضروری و فوریتی - ایجاد ستادها و تشکل‌های مورد نیاز برای برگزاری مراسم رسمی و عمومی کشور با استفاده از امکانات و نیروی انسانی،دستگاه‌های دولتی و مردم

- اعلان مواضع در موقعیت‌ها و شرایط خاص سیاسی، اجتماعی با هماهنگی مراجع ذی‌ربط

 

- ایجاد زمینة مناسب به منظور حضور گسترده کلیة اقشار مردم در راهپیمائی‌ها، تظاهرات و مراسم مختلف

- اشاعه فرهنگ اسلامی و انقلاب اسلامی به منظور پایداری آن در بین اقشار جامعه

 

 




موضوع مطلب : متفرقه

شنبه 91 اردیبهشت 9 :: 1:0 صبح
1   2   3   >   
درباره سایت


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 44
  • بازدید دیروز: 41
  • کل بازدیدها: 16863704
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است