سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
به کشتی مهندسی خوش آمدید-----مهندسی مکانیک سفر خوشی را در دنیای مهندسی برای شما آرزومند است

گروه روباتیک دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان جهت حضور در پنجمین نمایشگاه تخصصی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دعوت به همکاری می نماید :
به منظور حمایت از تولیدات و دستاوردهای دانشجویان و مراکز دانشگاهی ، از کلیه دانشجویانی که در زمینه های روباتیک ،‌هوافضا ، سازه های ماکارونی و سایر صنایع مرتبط و دستاوردهای علمی و عملی فعالیتی داشته اند درخواست می گردد جهت ارائه فعالیت خود و شرکت در پنجمین نمایشگاه تخصصی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در غرفه انجمن مخترعین استان حداکثر تا تاریخ 15 آبان ماه به کارگاه روباتیک دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان واقع در ساختمان 7 طبقه 2 مراجعه و یا با شماره 09135885808 ( مسئول گروه روباتیک ) تماس حاصل نمایند .

گروه روباتیک دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان




موضوع مطلب :

جمعه 91 آبان 12 :: 9:49 عصر

از زمان فاجعه نیروگاه هسته ای فوکوشیمای ژاپن در مارس 2011 تا کنون، دولت ژاپن در حال آزمایش فناوری های روباتیک برای کمک به مواجهه با حوادث مشاهده آتی است.

روباتهای پوشیدنی و کنترل از راه دور

 

روبات پوشیدنی "اندام کمکی هیبریدی"  (HAL)یکی از این تلاش ها است که توسط دانشگاه سوکوبا ساخته شده است.

این روبات پوشیدنی از سپر تنگستن در برابر پرتو رادیواکتیو برخوردار است که می تواند قرار گرفتن در معرض این پرتو ها را تا 50 درصد کاهش دهد و همچنین سیستم خنک کننده ای دارد که مانع از گرما زدگی می شود.

بخش عمده وزن این لباس، از جمله ابزارها برای ترمیم لوله های آسیب دیده، توسط پاهای این روبات پوشیدنی تحمل می شود.

نشانه های حیاتی مانند ضربان قلب و دمای بدن نیز با این روبات به صورت زمان – واقعی قابل اندازه گیری خواهد بود.

به عنوان بخشی از این همین کار ابتکاری، موسسه فناوری چیبا در حال ساخت یک روبات کنترل از راه دور است که می تواند به مناطق آلوده به رادیو اکتیو وارد شود.

محققان این موسسه تا کنون دو نسل از روبات های امداد و نجات را ساخته اند که با موفقیت آزمایش شده اند.

از روبات کنترل از راه دور "ساکورا" می توان برای بررسی لوله ها، سطح تابش رادیو اکتیو، دما و رطوبت استفاده کرد. این روبات می تواند از راه پله ها و معابر باریک بگذرد و به دوربین ها و دیگر حسگرها تجهیز شده است.

این محققان انتظار دارند پس از ساخت این روبات با بهترین و مناسب ترین مواد، ساکورات بتواند به مدت سه سال بدون نیاز به نگهداری و مراقبت کار انجام دهد.

سازمان توسعه انرژی های جدید و فناوری های صنعتی (NEDO)می گوید این روبات ها طی روزهای آینده در هفته روبات ژاپن 2012 رونمایی خواهند شد.




موضوع مطلب :

جمعه 91 آبان 12 :: 9:10 عصر

بخش رباتیک شرکت سامسونگ هفته گذشته جدیدترین ربات انسان‌نمای خود را موسوم به Roboray در رقابت IROS 2012 در پرتغال رونمایی کرد.

روبات انسان‌ نمای جدید سامسونگ با گامهای طبیعی

 

این محققان با همکاری با موسسه علوم و فناوری کره از سال 2004 در حال ساخت رباتهای انسان‌نما بوده‌اند و ربات Roboray در حقیقت یک پیشرفت از ربات پیشین آنها موسوم به Mahru به شمار می‌رود.

این ربات از مفاصل پای کنترل شده با نیروی جنبشی بهره برده که حرکت آن را بسیار شبیه به انسان کرده است.

Roboray در سطح کاملا شبیه به ربات Mahru 3 بوده که در سال 2007 تولید شده است. با این‌حال مجموعه Mahru هیچ گاه از قابلیت‌های دویدن مانند رقیبان خود در شرکتهای هوندا و تویوتا برخوردار نبودند.

Roboray ممکن است در نهایت به این لیست بپیوندد اما در حال حاضر محققان هنوز در حال یادگیری برای بهره‌برداری از قابلیت‌های جدید آن هستند.

این ربات با 150 سانتیمتر قد و وزن 62 کیلوگرم یک فناوری انسان‌نمای دارای 32 مفصل بدون احتساب انگشتان آن بوده و تیم سازندگان اکنون در حال کار بر روی صورت و نرم‌افزار شناسایی کلام برای آن هستند.

نیروی پاهای این روبات با ترکیبی از عملگرهای محرک همساز و عملگرهای مطابق مبتنی بر تاندون تامین شده که همه با نیروی جنبشی کنترل می‌شوند.

مفاصل مطابق در ران، زانو و مچ مورد استفاده قرار گرفته و از میزان خاصی از ارتجاع برای سفت یا شل شدن برخوردارند.

برخلاف رباتهای پیشین که با زانوی خم حرکت می‌کردند، مفاصل مطابق می‌توانند ضربه را جذب کنند که به آن یک درگاه حرکتی طبیعی‌تر و موثرتر را ارائه می‌کند.

کره با ربات Roboray خود به جمع کشورهای سازنده روباتهای دوپای کنترل شده با انرژی جنبشی شامل ایتالیا، آلمان، ژاپن و آمریکا خواهد پیوست که تعادل، بازیابی فشار و قابلیت حرکت در زمینهای غیر مسطح آنها را ارتقا بخشیده‌اند.

شرکت سامسونگ از آغاز هزاره تمایل زیادی را در بخش فناوری رباتیک مصرفی نشان داده که شاید در پاسخ به بخش متروکه رباتیک تفریحی سونی باشد که در همان زمان ظهور کرده است.

طی سالهای گذشته این شرکت به ساخت و فروش جاروبرقی‌های رباتیک و بازی با مفهوم رباتهای خانه‌دار در شکلهای مختلف از روبانهای آموزشی تفریحی گرفته تا فناوری انسان‌نما پرداخته است.

اگرچه Roboray در حال حاضر تنها یک پروژه تحقیقاتی بوده اما نشان دهنده تصمیم سامسونگ برای رقابت نزدیک با رقبای فناوری خود است.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 مهر 27 :: 10:10 عصر

چمدانی که به دنبال صاحبش می رود

 یک طراح اسپانیایی از یک چمدان جدید رونمایی کرده که بطور خودکار به دنبال صاحب خود می‌رود.

چمدان هوشمند « Hop!» از سه گیرنده برخوردار بوده که با برنامه روی گوشی هوشمند کاربر از طریق بلوتوث ارتباط برقرار می‌کند.

داده‌های بلوتوث توسط یک ریزکنترلگر پردازش شده که موقعیت گوشی هوشمند کاربر را محاسبه می‌کند. این ریزکنترلگر همچنین یک سیستم شبیه به چرخهای شنی را در زیر چمدان هوشمند که توسط «رودریگو گارسیا گونزالس» طراحی شده، هدایت می‌کند.

چمدان طراحی شده را همچنین می‌توان برای قرار گرفتن در یک خط با چمدانهای هوشمند مشابه دیگر تنظیم کرد. در صورتی که علائم گوشی هوشمند از دسترس خارج شده یا در آن اختلال بوجود بیاید، کاربر یک پیام هشدار بر روی گوشی خود دریافت می‌کند و چمدان بطور خودکار قفل می‌شود.

این چمدان هوشمند برای برآورده‌ کردن بیشتر الزامات فضای کابین هواپیما طراحی شده و تنها 55x40x20 سانتی‌متر است. علاوه بر آن به گفته «گونزالس»، مکانیزم داخلی این دستگاه باعث افزایش وزن آن نشده است.

این چمدان در حال حاضر در مرحله پیش‌ساخت قرار دارد، اما «گونزالس» امیدوار است بتواند آن را به شکل مکمل یک چمدان بزرگتر تکمیل کرده و به بازار عرضه کند.





موضوع مطلب :

شنبه 91 مهر 22 :: 10:9 عصر

محققان سوئیسی ربات شناگری را با الهام از لاک پشت‌‌های دریایی طراحی کرده‌اند.

 

مدل های مختلفی از ربات های شناگر با الهام از گونه های مختلف از جمله ماهی تن، خورشید ماهی یا عروس دریایی طراحی شده اند.

با توجه به سرعت و قدرت مانور بسیار زیاد لاک پشت دریایی در آب، محققان مرکز تحقیقات ETH زوریخ نسل جدید ربات شناگر را با الهام از این حیوان طراحی کرده اند.

ربات لاک‌ پشت وارد آب ها شد

قدرت مانور ربات لاک پشت naro – tartaruga با کمک دو باله جلو افزایش پیدا می کند و پس از تکمیل سرعتی بالغ بر دو متر در ثانیه خواهد داشت؛ قطعات الکترونیکی و حسگرهای مختلف نیز درون پوسته گنبدی شکل مانند لاک قرار داده می‌شوند.

هر باله توسط سه محرک کنترل می‌شود که امکان حرکت در سه بعد و جهت را فراهم می‌کند.

این ربات شناگر مجهز به حسگرهای فشار، دما، نشت و جریان آب، ژیروسکوپ، سیستم موقعیت‌یاب (GPS) سطحی، پردازنده دو هسته‌ای و باتری پلیمر- لیتیوم 48 ولتی است.

حداکثر وزن ربات پس از تکمیل 75 کیلوگرم و طول آن یک متر خواهد بود که دارای سر، دم، باله و پا است که امکان حرکت آسان در جهات مختلف را فراهم می کند.

کار طراحی این ربات از سال 2010 آغاز شده است و نخستین مرحله آزمایش ربات شناگر لاک پشت پایان ماه جاری میلادی انجام خواهد شد.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 مهر 12 :: 2:59 عصر

محققان سوئیسی با طراحی الگوریتم ویژه‌ای، امکان یادگیری برای پرواز همزمان ربات‌های چهار ملخه را فراهم کردند.

«رابین ریتس» سرپرست تیم تحقیقاتی مرکز ماشین های پرنده زوریخ ETH‌ تأکید می کند: از طریق الگوریتم ویژه و همگام سازی زمان حرکت، ربات های پرنده بصورت همزمان به پرواز در آمده و موفق شدند با کمک توری که به قسمت زیر بالگردها متصل بودند، توپی را که به هوا پرتاب شده بود، بگیرند.

بازی دست رشته ربات‌های پرنده !

با حرکت ربات های چهار ملخه (quadrotor robot) و کشیده شدن تور، امکان پرتاب کردن مجدد توپ به هوا فراهم می شود.

تکرار این تمرین باعث ارتقاء دقت و مهارت ربات های چهار ملخه در شکار توپ می شود.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 مهر 12 :: 2:52 عصر

محققان موسسه فناوری فرانهوفر با همکاری دانشگاه فنی برلین و شرکت ETTLIN موفق به ساخت یک نمونه جدید از سیستم ضد سرقت با استفاده از پارچه هوشمند شدند که در زمان نفوذ توسط مزاحم، یک علامت هشدار را اعلام می‌کند.

پارچه‌ هوشمند نامرئی برای شناسایی سارقان



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

شنبه 91 شهریور 25 :: 10:29 عصر
1   2   >   
درباره سایت


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 51
  • بازدید دیروز: 41
  • کل بازدیدها: 16863711
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است