سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
به کشتی مهندسی خوش آمدید-----مهندسی مکانیک سفر خوشی را در دنیای مهندسی برای شما آرزومند است

یک گروه از محققان در دانشگاه فناوری توکیو رباتی ساخته اند که برای انجام حرکات دست و پای همزمان ایده‌آل عمل می‌کند، این ربات شناگر می‌تواند الگویی برای غریق نجاتهای بی عیب و نقص در آینده فراهم کند.

نمونه غریق نجاتی روبات در آینده

 

این گروه از محققان با ریاست موتومو ناکاشیما ابراز امیدوار کرده است که در نهایت این ربات شناگر بتواند به عنوان یک غریق نجات عمل کرده و در شهرهای ساحلی به شناگرانی که دچار مشکل می شوند کمک کند.

جدا از اهداف مربوط به غریق نجاتی، این ربات شناگر برای کمک به تحقیقات در زمینه شنا نیز موثر خواهد بود.

درحال حاضر مشکل محفوظ نگاه داشتن پدهای حسی حرکتی در آب و همچنین دشواریهای انجام حرکات شنا برای شناگران به صورت پشت سرهم و بی وقفه می تواند این ربات را برای انجام تحقیقات به یک ابزار مناسب تبدیل کند.

ربات شناگر می تواند این مشکلات را حل کند و به محققان کمک کند که مولفه های مختلفی را چون نیروی لازم برای سوق دادن شناگر به جلو را مورد بررسی و اندازه گیری قرار دهند.

این گروه ربات شناگر را با استفاده از یک اسکنر سه بعد برای نقشه برداری دقیق از فیزیک بدن انسان درحال شنا ساخته اند.

این اندازه گیریها که برای ساخت ربات به کار رفته دربرگیرنده 30 موتور ضد آب بوده که به صورت رایانه ای کنترل می شوند و حرکات شنا را برای ربات ایجاد می کند.

این ربات درحال حاضر شنای کرال پشت و کرال جلو انجام می دهد اما هنوز نمی تواند کرال سینه انجام دهد.




موضوع مطلب : علم و فناوری

چهارشنبه 91 مرداد 18 :: 2:34 عصر

تحقیقات جدید بار دیگر تاکید می‌کند که مادر خوب بودن یا حتی اراده برای خوب بودن، بیش از آن چه تصور می‌شود، ژنتیکی است!

 

بر اساس یافته‌‌های جدید محققان، ژن موسوم به AVPR1A و به ویژه آلل مرتبط با آن یعنی RS3 می‌تواند بر رفتارهای مادرانه تاثیر بگذارد.

...



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 مرداد 18 :: 2:33 عصر

دانشمندان موفق به طراحی نوعی اسپیکر بلوتوثی ضدآب شدند.

موسیقی را زیر آب ببرید + عکس

این فناوری موسوم به ECOXBT به کاربر امکان گوش دادن به موسیقی‌های مورد علاقه در آب را می‌دهد. این در حالی است که MP3 پلیر بلوتوثی سازگار یا گوشی هوشمند می‌تواند روی خشکی بماند.

نکته قابل اشاره در خصوص این اسپیکر قابلیت اتصال‌پذیری بلوتوثی آن است. با این توانایی ابزار گوشی هوشمندی که ضد آب نیست، می‌تواند در خشکی باشد در حالی که کاربر در زیر آب به موسیقی گوش می‌دهد.

شخص همچنین می‌تواند از ECOXBT به عنوان یک بلندگو استفاده کند و به تماس‌ها پاسخ داده و با افراد صحبت کند.

این اسپیکر که محصول شرکت ECOXGEAR است، می‌تواند شناور شود و چنان‌چه این ابزار به درون آب انداخته شود، بدون نگرانی در خصوص غرق شدن در سطح شناور می‌شود.

این فناوری 680 گرم وزن دارد و دارای طول 23 سانتی‌متر، بلندی 23 سانتی‌متر و کمتر از عمق هشت سانتی‌متر است.

اسپیکر همچنین مجهز به یک باتری قابل شارژ لتیوم است که با حجم صدای معمول دارای ماندگاری 10 ساعت است. شرکت سازنده یک USB برای شارژر دیواری AC تعبیه کرده که اسپیکرها را طی دو ساعت به طور کامل شارژ می‌کنند.

هنوز در ارتباط با تاریخ یا بهای اسپیکر جدید گزارش رسمی مخابره نشده اما گفته می‌شود ابزار مزبور 100 دلار امریکا به فروش خواهد رسید.ث




موضوع مطلب : علم و فناوری

چهارشنبه 91 مرداد 18 :: 2:24 عصر

گوسفند

محققان سوئیسی مشغول تحقیق بر روی طرحی هستند که مطابق آن گوسفندان بتوانند در مواقع خطر و حمله توسط حیوانات درنده، چوپانان خود را به وسیله فرستادن پیام کوتاه آگاه سازند.

 

"ژان-مارک لاندری" زیست شناس و محقق این طرح در گفتگو با خبرگزاری سوئیس ادعا کرد که موفقیت این طرح می تواند سراسر سوئیس را فتح کند.

در این طرح دستگاهی به گردن گوسفند وصل می شود که در صورتی که ضربان قلب حیوان از حدی بیشتر شد، دستگاه به صورت خودکار پیام کوتاهی به چوپان ارسال کند و وی را در جریان خطر احتمالی قرار دهد.

بر اساس گزارشی از تلویزیون اتریش،‌ در ادامه تحقیقات اولیه به چندین گوسفند وسیله اندازه گیری ضربان قلب متصل شده است و در نزدیکی آنها نیز دو سگ گرگ‌نما از نژاد چک و اسلواکی با پوزه بند قرار دارند تا بدین وسیله بتوان تاثیرات میزان فاصله این سگها از گله و تغییرات ضربان قلب گوسفندان را اندازه گرفت.

طرح اولیه این تحقیق در پاییز امسال به اتمام می رسد و پس از آن در نقاط مختلف مورد آزمایش عملی قرار خواهد گرفت.

گوسفند




موضوع مطلب : علم و فناوری

چهارشنبه 91 مرداد 18 :: 2:15 عصر

یک فیزیکدان ایرانی در زمینه فیزیک ذره‌ای و نظریه ریسمان کاربردی که در موسسه مطالعه پیشرفته پیرینستون آمریکا تدریس می کند، به عنوان جوانترین فیزیکدان جایزه سه میلیون دلاری بنیاد فیزیک بنیادین را از آن خود کرد.

 

یوری میلنر از سرمایه گذاران حوزه فناوری اخیرا بنیاد جایزه فیزیک بنیادین را با هدف پیشبرد دانش جهان در عمیق ترین سطح تأسیس کرده است.

این بنیاد برای آغاز کارهای خود یک جایزه 3 میلیون دلاری را برای فیزیکدانهای این عرصه در نظر گرفته است.

نیما ارکانی حامد، دانشمند ایرانی و استاد تمام وقت موسسه مطالعات پیشرفته آمریکا جوانترین برنده این جایزه است. وی در زمینه فیزیک ذره‌ای و نظریه ریسمان کاربردی کار می کند.

دکتر ارکانی حامد روی نظریه هایی درباره ماهیت بوزون هیگز کار کرده است و این نکته که چگونه برخورد دهنده بزرگ هادرون می تواند به کشف ابعاد جدیدی برسد را مورد تحقیق و بررسی قرار داده است. بوزون هیگز ذره بنیادی است که علت جرم گرفتن ماده تلقی می شود واخیر خبر مشاهده آن در برخورد دهنده بزرگ هادرون در مرز فرانسه و سوئیس اعلام شد.

آلن گوث و آندری لین که برای فعالیت خود در زمینه تورم کیهانی به عنوان نظریه چگونگی گسترش کیهان در چند لحظه پس از خلقت شناخته شده هستند از دیگر افرادی بودند که این جایزه 3 میلیون دلاری را دریافت کردند.

آلکسی کیتاو که در زمینه محاسبات کوانتوم کار می کند، ماکسیم کنتسویچ که در زمینه پل بین ریاضی و فیزیک فعال است، جوان مالداسنا ارائه کننده این ایده که ما همه جهان را به صورت سه بعدی می توانیم مشاهده کنیم و تمام اجرام از دور قابل اندازه گیری هستند و همچنین ناتا سیبرک و اشوک سن از فیزیکدانهای برجسته به هماره ادوارد ویتن پدر نظریات ریسمان از دیگر برندگان جایزه سه میلیون دلاری بنیاد فیزیک بنیادین بودند.

برندگان امسال این بنیاد برندگان سال آینده را انتخاب خواهند کرد و این روند همچنان ادامه می یابد. تمام برندگان امسال توافق کرده اند که به عنوان کمیته انتخاب برندگان آینده در این بنیاد فعال شوند. این جایزه به طور سالانه به پیشرفتهای علمی و تحقیقات علمی برای شناخت کیهان اهدا می شود.




موضوع مطلب : علم و فناوری

چهارشنبه 91 مرداد 18 :: 2:9 عصر

مهندسان با ساخت روبات‌هایی که هنگام جاسوسی افراد می‌توانند از چشم آنان پنهان شوند، به پیشرفت دیگری در زمینه جاسوسی خودکار دست یافتند و و روبات‌ها را گامی دیگر به انسان‌ها نزدیک‌تر کردند.

 

جاسوس در پوشش تاریکی به ساختمان مورد نظر نزدیک می‌شود، در حالی‌که برای اجتناب از برخورد با لیزر‌ها و نگهبانان، مسیری زیگزاگ را طی می‌کند. وقتی صدای پای یک نگهبان نادیده را می‌شنود، نقطه مناسبی را در نزدیکی یک سطل زباله یا پشت بوته‌ها پیدا می‌کند، تا از دید نگهبان پنهان شود. زمانی‌که همه چیز دوباره آرام شد، مجددا آرام آرام بر روی چهار چرخ کوچک خود به حرکت ادامه می‌دهد.

به گزارش نیوساینتیست این جاسوس انسان نیست بلکه یک روبات است. نمونه اولیه آن اواخر سال گذشته میلادی، توسط آزمایشگاه‌های فناوری پیشرفته شرکت لاکهید مارتین در نیوجرسی رونمایی شد. پس از ارائه یک هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی، این شرکت اکنون قصد دارد روبات‌های خودکاری را خلق کند که قادرند بدون دیده شدن، دور و بر انسان‌ها به انجام ماموریت بپردازند.

چیزی که این روبات را منحصر به فرد می‌سازد، توانایی آن در ساخت یک مدل کامپیوتری از محیط اطرافش است. این روبات به یک اسکنر لیزری مجهز است که به آن اجازه می‌دهد نقشه پنهانی محیط اطرافش را به صورت سه‌بعدی تهیه کند. این روبات همچنین مجموعه‌ای از حسگرهای صوتی دارد تا بتواند صدای پاها و جهت آنها را در اطراف خود تشخیص دهد.

مهندس ارشد پروژه، برایان سترفیلد می‌گوید که در طراحی این روبات چهار شرط لحاظ شده است: اجتناب از دیده شدن توسط نگهبانانی که در موقعیت‌های مشخص قرار دارند، اجتناب از شناسایی احتمالی توسط نگهبانانی که موقعیت آنها ناشناخته است، اجتناب از محیط‌هایی که روبات در آنها هیچ راه فراری ندارد؛ و با توجه به اینکه روبات برای حرکت در شب طراحی شده، اجتناب از نواحی پرنور. وی می‌گوید: «برای اینکه شناسایی روبات در تاریکی سخت‌تر بشود، ما آن را به رنگ مشکی درآوردیم.» به گفته وی اگر روبات احساس کند که در معرض خطر کشف شدن توسط یک نگهبان قرار دارد، تلاش می‌کند تا به محلی برود که بتواند در آن پنهان شود.

آلن واگنر از موسسه فناوری جرجیا که در زمینه هوش مصنوعی و فریب روباتیک کار می‌کند، می‌گوید: «رویکرد لاکهید مارتین باید از تئوری ذهن برای عملکردش استفاده کند، به این ترتیب که که روبات برای خود فرضیاتی در خصوص نحوه عملکرد پنهانی در حضور انسان انجام می‌دهد.»

با این وجود وی می‌گوید که به احتمال زیاد، نرم‌افزار این روبات محدود به دستورالعمل‌های خاصی مانند این است که «اگر صدایی شنیدی، فورا به نزدیک‌ترین گوشه تاریک برو.» اما چنین دستوراتی به اندازه کافی پیچیده نیست که بتوان با استفاده از آنها، در محیط‌های مختلف از چشم انسان پنهان شد.

واگنر می‌گوید: «برای اینکه بتوان روباتی ساخت که در حالت کلی بتواند مخفیانه کار کند، به هوش مصنوعی فوق‌العاده‌ای نیاز است. روبات نیاز دارد تا شکل و اندازه‌اش را در نظر بگیرد، توانایی هدایت خود در تمام مسیرهای احتمالی را داشته باشد، آگاهی نسبی از خط دید هر فردی داشته باشد، تاثیر حرکت خود را در محیط اطراف در نظر بگیرد، و مواردی از این قبیل.»

روبات سترفیلد با استفاده از مواد با قابلیت تولید انبوه ساخته شده است. هم سترفیلد و هم واگنر می‌گویند که سخت‌افزار اختصاصی آن که متراکم‌تر و بی‌صداتر است، باعث بهبود تحرک روبات و توانایی مخفی ماندن آن می‌شود. سترفیلد می‌گوید: «محدودیت‌های بنیادی اندکی وجود دارد که مانع از انجام ماموریت‌های مخفی این روبات و شناسایی آن توسط انسان می‌شود.»

به نظر می‌رسد که محصول جدید لاکهید مارتین به آرامی آماده ورود به دنیای واقعی می‌شود. اخیرا ارتش آمریکا تقاضاهایی برای روبات‌های جاسوس بادوام داشته که قابلیت اختفاء داشته باشند و برای تولید انبوه نیز مناسب باشند.

وزارت دفاع آمریکا انتظار دارد که با توجه به پاداشی که برای طراحی‌های عملیاتی در نظر گرفته است، تا آخر امسال بتواند روبات مناسبی را به دست آورد.




موضوع مطلب : علم و فناوری

چهارشنبه 91 مرداد 18 :: 2:4 عصر

رنگین‌کمان‌های آتش (fire rainbows) نه آتش هستند و نه رنگین‌کمان؛ با این حال این رنگین‌کمان‌ها پدیده‌هایی خارق‌العاده به شمار می‌آیند.

 

مطابق گزارش ناسا، این پدیده نادر از لحاظ تکنیکی ابرهای رنگین‌کمانی است که خود از ابرهای حاوی قطرات کوچک آب با اندازه همسان ناشی می‌شود. این ابرها نور را شکسته یا خم می‌کنند به طوری که به طول موج‌ها یا رنگ‌های متفاوت تقسیم می‌شوند.

این امر آن‌ها را به یک جلوه رنگین‌کمان شبیه می‌کند که از شکستن نور ناشی می‌شود. این پدیده همچنین الگویی نوسانگر از طیفی از رنگ‌های آبی، سبز، قرمز، ارغوانی ، مشکی و باز هم آبی را تولید می‌کند.

اگرچه ابرهای رنگین‌کمانی رنگ‌هایی شبیه به رنگین‌کمان دارند، اما شیوه‌ ای که نور برای ایجاد آن‌ها پخش‌می‌شود، به طور جزئی متفاوت است.

رنگین‌کمان‌ها توسط شکست و بازتاب نور شکل می‌گیرند. هنگامی که نور شکسته می‌شود با عبور از خلال واسطه‌های دارای تراکم‌های مختلف از جمله آب یا یک منشور خمیده می‌شود. نور منعکس شده از یک سطح با زاویه‌‌ ای مساوی با زاویه برخورد آن با همین سطح می‌جهد. با این حال پدیده پراش (diffraction) شامل انتشار امواج نوری در یک الگوی حلقه مانند است.

نمایش رنگین‌کمان اغلب در ابرهای تازه تشکیل‌شده روی می‌دهد. این‌ها ابرهای pileus ناشی از توفان‌های سریعاً رشد کرده‌اند که هوا را از خلال لایه جوی به درون جو فوقانی جاروب کرده‌اند. این امر به خلق یک ابر مه مانند منجر می شود که در قسمت فوقانی توفان مانند یک گنبد درخشان به نظر می‌رسد و همانند اشیا رنگین‌کمانی همچون پرهای طاووس، نور بسته به مکان فرد نسبت به خورشید و شیء تغییر می‌کند.

ابرهای رنگین‌کمانی نباید با رنگین‌کمان‌های آتش (circumhorizontal arcs) اشتباه گرفته شود، که گروهی از رنگ‌های مشابه با افق را خلق می‌کند.

رنگین کمان آتش




موضوع مطلب : علم و فناوری

چهارشنبه 91 مرداد 18 :: 1:59 عصر
<   1   2   3   4   5   >>   >   
درباره سایت


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 69
  • بازدید دیروز: 88
  • کل بازدیدها: 16864329
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است