سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
به کشتی مهندسی خوش آمدید-----مهندسی مکانیک سفر خوشی را در دنیای مهندسی برای شما آرزومند است

ایده های خلاقانه بشر تا به آنجا می‌تواند پیش برود که آب را در دو سطح غیر موازی به جریان درآورد. این صحنه‌ها از مناظر زیبای کشور اسکاتلند و نشانگر قدرت و خلاقیت فکری و فنی بشر در گذشته و حال است

تصاویرمهندسی شگفت‌انگیز یک آبراه

کشور اسکاتلند، حدود 220 کیلومتر شبکه آبراه دارد که در سال‌های 1768 تا 1822 میلادی ساخته شده است. معروفترین این آبراه‌ها عبارتند از: کالدونین، کرینان، فورس و کلاید، کانال یونیون و مانکلند.

این راه‌های آبی از معروفترین و تاریخی‌ترین بناهای اسکاتلند و جزیی از دارایی‌ها و ثروت ملی این کشور به شمار می‌روند و سالانه مورد بازدید هزاران گردشگر خارجی قرار می‌گیرد. تصاویر زیر مربوط به یکی از این آبراه‌هاست که آب و کشتی را همزمان در مناطق مرتفع و پست به جریان در می‌آورد



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

شنبه 91 مرداد 28 :: 1:30 عصر

دانشمندان دانشگاه هارواد با الهام از اختاپوس و برخی موجودات دریایی اقدام به ساخت رباتی از جنس پلاستیک کرده که می تواند تغییر رنگ بدهد تا خود را پنهان کرده و یا حضور خود را اعلام کند.

ساخت رباتی با قابلیت تغییر رنگ و استتار در محیط



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

شنبه 91 مرداد 28 :: 1:27 عصر

این جانور یک گونه عروس دریایی موسوم به Turritopsis nutricula نام دارد که می‌تواند دوباره به مرحله اولیه پولیپ وارد شده و پس از جفت گیری، چرخه حیات خود را از ابتدا آغاز کند

 

پولیپ در جانورشناسی یکی از دو نمونه یافت شده درشاخه‌های مرجانیان است.

این گونه عروس دریایی می‌تواند این روند را به طور نامحدودی تکرار کند، به این معنی که این حیوان هیچ‌گاه به دلیل سالخوردگی نخواهد مرد.

محققان امیدوارند که بررسی این گونه از عروس دریایی بتواند به پیشرفت‌های بزرگ علمی در معکوس کردن روند سالخوردگی در انسان منجر شود.

عروس‌های دریایی اصالتا به دریای کارائیب تعلق دارد اما در تمام جهان پخش شده‌اند.

کشف نخستین جانور فناناپذیر در جهان!




موضوع مطلب : علم و فناوری

شنبه 91 مرداد 28 :: 1:23 عصر

یک دانشجوی روس سیستم مفهومی «چاقوی لیزری» را طراحی کرده است که باعث حذف استفاده از چاقوهای فیزیکی به عنوان یکی از عوامل اصلی انتقال آلودگی و بیماری در آشپزخانه می شود.

 

سیستم مفهومی Blitz یک دستگاه برش لیزری به شکل یک توپ کوچک است که برای بریدن مواد غذایی از جمله میوه و سبزیجات در اشکال و اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه مجهز به حلقه های چرخشی دارای الکترومگنت و ریزپردازنده های داخلی برای برش مواد غذایی به اندازه های دلخواه حتی با ضخامت چند میلی متر است.

مواد غذایی در محفظه مورد نظر قرار داده می شود و با استفاده از یک منوی تصویری مجازی نوع مواد، شیوه برش، ضخامت و اشکال برش تعیین می شوند.

نمونه اولیه سیستم مفهومی چاقوی لیزری که توسط «آندری کوکورین» ساخته شده است، جایزه ویژه «جیمز دیسون» را از آن خود کرده است؛ این جایزه هر ساله به طراحان جوان برای ابتکارات و نوآوریهایی که به حل یک مشکل کمک کند، اهدا می شود.

پایان عمر چاقوهای دستی با چاقوی لیزری




موضوع مطلب : علم و فناوری

شنبه 91 مرداد 28 :: 1:11 عصر

یک گروه تحقیقاتی دریافتند: اگر حفره‌ای در ورقه گرافن ایجاد شود، اتم‌های کربن نزدیک آن، حفره را ترمیم کرده و ورقه را به‌ ویژگی اولیه آن برمی‌گردانند.

کشف جدید محققان درباره گرافن!

 

در بیست سال گذشته اخبار بسیاری در مورد گرافن منتشر شده است. اما اخیراً خبر جدیدی منتشر شد که دانشمندان را امیدوار کرد تا بتوانند به تولید انبوه این مواد دست پیدا کنند. کشف جدید توسط یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه منچستر گزارش شده است.

کاربردهای گسترده گرافن در زمینه‌های مختلف از الکترونیک و کامپیوتر گرفته تا پزشکی، محققان را شگفت‌زده کرده است. اما چیزی که کاربرد گسترده آن را تحت الشعاع قرار می‌دهد، مشکل تولید انبوه آن است؛ زیرا یک لایه به ضخامت یک اتم به آسانی شکسته و به‌ صورت یک کره درمی‌آید.

بسیاری از محققان در تلاش برای به‌ دست‌آوردن روش رفع این مشکل هستند. محققان دانشگاه منچستر نیز هنگامی که در حال تحقیق در این زمینه بودند، کشف کردند که گرافن قادر است تحت شرایط مطلوب خود را ترمیم کند.

آنها از ترکیب یک پرتوی الکترونی و فلزاتی از قبیل پالادیم یا نیکل برای ایجاد حفرات کوچک پایدار در یک ورقه گرافن که به‌ تازگی ایجاد شده بود، استفاده کردند. در این بین آنها دریافتند که افزایش مقدار بیشتری فلز منجر به ایجاد حفرات پایدار بزرگتر می‌شود که این خود یک کشف قابل توجه بود. سپس وقتی کربن را به این مخلوط اضافه کردند، مشاهده کردند که اتم‌های کربن جانشین فلزات می‌شوند. این فرایند باعث می‌شود که حفرات بسته و ترمیم شوند و ورقه به شرایط اولیه خود بازگردد.

محققان همچنین کشف کردند که اگر از یک ترکیب هیدروکربنی استفاده کنند، باز هم حفرات ترمیم می‌شوند؛ اما اثرات ناهمواری روی آن باقی می‌ماند.

این نتایج بسیار جالب توجه بودند زیرا به‌ نظر می‌رسد با به‌ کارگیری این خصوصیت جدید مثلاً استفاده از آن در فرایند تولید گرافن، امکان رسیدن به‌ روشی برای تولید انبوه این ماده میسر شود.

جزئیات این پژوهش در شماره اخیر مجله «Nano Letter» منتشر شده است.




موضوع مطلب : علم و فناوری

شنبه 91 مرداد 28 :: 1:10 عصر

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد، تنها دو درصد افراد قادر به انجام چندین کار به صورت همزمان هستند و عدم تمرکز در زمان انجام یک کار، بهره‌وری فرد را تا 40 درصد کاهش می‌دهد.

 

استفاده از تلفن همراه هوشمند و تبلت به یکی از عادات متداول در بین دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان تبدیل شده و افراد در ضمن انجام فعالیت‌های تحصیلی و شغلی خود از این دستگاه‌ها برای ارسال پیامک یا جست‌وجو در اینترنت استفاده می‌کنند.

بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته در آمریکا، حدود 89 درصد مردم این کشور در زمان انجام کارهای مختلف از تلفن همراه هوشمند استفاده می کنند؛ همچنین دانشجویانی که از لپ تاپ یا تبلت در دانشگاه استفاده می کنند، بطور میانگین 62 درصد صفحات اینترنتی غیر مرتبط را در زمان کلاس درس مشاهده می‌کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد، افراد در حین مشاهده تلویزیون به صورت همزمان به کارهای دیگری نیز مشغول هستند؛ بطوریکه 42 درصد از اینترنت استفاده می‌کنند، 29 درصد در حال مکالمه با تلفن همراه و 26 درصد نیز مشغول ارسال یا مطالعه پیام کوتاه هستند.

این درحالیست که محققان نسبت به کاهش میزان تمرکز افراد در زمان انجام چند فعالیت همزمان هشدار داده و تأکید می‌کنند، تمرکز بر بیش از یک موضوع باعث افت 40 درصدی توانایی و بهره‌وری و کاهش 10 نمره ای ضریب هوشی (IQ)‌ فرد می‌شود.

تداخل کار با فعالیت‌هایی مانند پاسخ دادن به تلفن همراه، چک کردن ایمیل یا حتی سیگار کشیدن باعث بروز حواس‌پرتی و افت تمرکز می شود که روزانه 2.5 ساعت از وقت یک کارمند، معادل 546 ساعت در طول سال را به هدر می‌دهد.

این پژوهش توسط مجله Harvard Business Review انجام شده است.




موضوع مطلب : علم و فناوری

شنبه 91 مرداد 28 :: 1:8 عصر

نخستین پرواز وسیله رباتیک چندهوشی و بادوام (LEMV)در نیوجرسی انجام شد.

 

اوج‌گیری این وسیله نقلیه ساخت شرکت نورتروپ گرومان، اولین پرواز یکی از کشتی‌های هوایی نظامی نسل آینده وزارت دفاع آمریکا لقب گرفته است.

سامانه LEMV همچنین نخستین کشتی‌ هوایی قرن بیست و یکم است که گشتزنی در آسمان را تجربه کرد.

از این میان فقط فناوری مزبور توانست کارایی خود را با صعود از زمین به اثبات برساند.

نخستین کشتی هوایی رباتیک




موضوع مطلب : علم و فناوری

چهارشنبه 91 مرداد 25 :: 2:5 عصر
<   1   2   3   4   5   >>   >   
درباره سایت


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 142
  • بازدید دیروز: 88
  • کل بازدیدها: 16864402
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است