سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
به کشتی مهندسی خوش آمدید-----مهندسی مکانیک سفر خوشی را در دنیای مهندسی برای شما آرزومند است

ستاره‌شناسان آماتور توانسته‌اند برخی از زیباترین و چشمگیرترین تصاویر فضایی را در چهار سال گذشته به ثبت برسانند و امیدوارند در شیوه مشاهده جهان تغییراتی ایجاد کنند.

 

این تصاویر شامل نمایش‌هایی از ابرهای غبار و گاز که معمولا برای چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، مسیر ستارگان در میان آسمان در زمان چرخش زمین، دنباله باقی مانده از دنباله‌دارها و شفقهای قطبی هستند.

این تصاویر اکنون در یک مجموعه حاوی بیش از 150 هزار تصویر برتر وارد شده در رقابت عکاس نجومی سال از زمان آغاز آن در سال 2009 قرار گرفته‌اند.

دکتر کارک کوکولا، ستاره‌شناس عمومی رصدخانه سلطنتی گرینویچ و یکی از داورانی که در انتخاب این تصاویر کمک کرده، اظهار امیدواری کرد که این تصاویر بتواند مردم را در صرف زمان بیشتر برای بررسی آسمان بالای سرشان تشویق کند.

این تصاویر به گفته کوکولا به ستاره‌شناسانی تعلق داشته که بدون استفاده از ابزاری مانند تلسکوپ هابل یا دستگاه‌های پیشرفته حاضر در شیلی و هاوایی توانسته‌اند برخی از زیباترین تصاویر فضایی را در جهان ایجاد کنند.




موضوع مطلب :

جمعه 91 آبان 12 :: 8:43 عصر
 

تصویری از انواع پیکربندی ایرودینامیکی چهر گروه از موشک ها:

 

  1)کنترل با بال(Wing Control  )

 

این نوع پیکربندی  ,مرکب از سطحی نسبتا بزرگ است که در فاصله کمی از مرکز ثقل موشک قرار می گیرد.در این نوع پیکربندی نیاز به یک مجموعه متعادل کننده در قسمت های انتهای بدنه موشک داریم.

این نوع سیستم کنترل معمولا در موشک های(AAM  ) بکار گرفته می شود زیرا خصوصیات پاسخ سریع

از لحاظ کنترل را دارد.بطوری که در شکل زیر نشان داده شده است نیروی برآ(Lift  ) در اثر تغییر در اثر زاویه کنترل فورا تغییر می نماید و باعث مانور موشک می شود.برای اضافی در اثر تغییر زاویه خم بوجود می اید.کنترل موثر بالها(گشتاور Pitching   و یا Turning   در اثر تغییر مکان سطوح کنترل) عموما خیلی کم است.بنابر این حرکت مکانی نیروی برآ در محدوده بسته ای از مرکز ثقل انجام می گیرد  ,به همین علت یک نیروی رو به پایین در قسمت دم در اثر دانواش بال بوجود می آید که از لحاظ گشتاور(Turning  )

برای ایجاد برآی اضافی مطلوبست.سودمندی این دانواش بر روی سطوح کنترل در شکل زیر نشان داده شده است.

 

محل نصب بال در طراحی موشک نوع بال کنترل ,بسیار بحرانی است,بویژه در حالتی که محدوده تغییر مکان مرکز ثقل در حالت پرتاب و در اخرین لحظات روشن بودن موتور Burn-out  زیاد باشد این حالت رخ می دهد از این رو سطوح بال عموما در محدوده بسیار نزدیکی از مرکز ثقل حالت پرتاب قرار می دهند و این به علت ایجاد تعادل استاتیکی مطلوب با داشتن ابعاد کوچک مجموعه دم است.تاثیر حرکت مرکز ثقل به طرف جلو,کاهش تاثیر سطوح کنترلی و در نتیجه مانور پذیری بر حسب کج شدن بال است بطوریکه در شکل زیر ملاحظه می کنید.

به دلیل افزایش برآ در اثر تغییر وضعیت بال نیاز به زاویه حمله کمتر تعادل و همچنین ضریب باری

(Load Factor) کمتر نسبت به طراحی نوع دم کنترل دارد.این مقدار کم زاویه حمله تعادل(Trim Angle of Attack),مزیت ویژه ای از نظز طراحی ورودی هوای موتورهای تنفسی و سیستم های هدایت جستجوگر دارد,همچنین به دلیل بزرگی بال,گشتاورد لولای(Hinge Moment) زیادی تولید می شود.

از این رو برای انتخاب و نصب خط لولا,آنالیز بهینه دقیقی باید انجام داد تا در کل محدوده اعداد ماخ پروزای,توان کمکی حداقل نیاز داشته باشیم.برای ایجاد کنترل عرضی بوسیله ترکیبی از حرکات جزئی بال در جهت(Pitch) و (Yaw) امکان پذیر می گردد به همین علت نیاز به سیستم کنترل وجود دارد که قبل از بکار بردن این نوع سیستم ها باید بطور دقیق مورد ملاحظه قرار گیرند و از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1-افت شدید بهره کنترل دم در اثر قرار گرفتن در دانواش برای شرکت درتعادل استاتیکی

2-نتایج غیر خطی آیرودینامیکی دانواش در اثر تغییر وضعیت بال و زاویه حمله)

3-در اثر ترکیب شدن اثرات زاویه حمله و تغییر وضعیت بلا گشتاوردهای(Rolling) مخالفی در سطوح دم ایجاد می گردد.

 

2-سیستم کنترل کاناردی(Canard Control)

 

پیکربندی کانارد شامل سطوح کوچکی هستند که درست در قسمت جلوی بدنه موشک قرار می گیرند و سطوح دیگر نظیر بال یا دم به ترتیب در قسمت میانی و انتهای بدنه نصب می شوند.

به دلیل کوچکی اندازه سطوح کانارد در مقایسه با پیکربندی معمولی(بال),دانواش قابل توجهی ایجاد نمی کند بنابر این در مشخصات تعادل طولی اثرات مخالفی ایجاد نمی نماید.

بدین ترتیب حاشیه پایداری استاتیکی بزرگی با تغییر مکان بال به راحتی حاصل می آید.کل نیروی برآ ‌در این نوع پیکربندی در اثر زاویه حمله بوجود می آید زیرا برآیی که کانارد تولید می نماید باعث ایجاد یک نیروی بطرف پایین در بال می گردد.این موضوع در شکل بالا مشخص شده است.

موضوع بسیار جالبی که در پیکربندی کانارد مطرح است سادگی ذاتی آنست,بعلاوه تغییر در ماکن مرکز ثقل در اثر تغییر طراحی ممکن است که بسادگی قابل تطبیق با مکان جدید بال باشد همچنین به دلیل کوچکی ابعاد سطوح تولید برآ,پسای کلی و وزن موشک نیز کم است.بعضی از معایب اصلی پیکربندی کانارد عبارتند از:

1-ایجاد تعادل در زوان مشکل است چون کانارد ابعادشان کوچک است و اثر دانواش کمی بر بال دارند در نتیجه روش پیچیده ای برای کنترل رول مورد نیاز است(نظیر استفاده از کنترلها در قسمت نوک بال).

2-بطور نسبی احتیاج به میزان سرعت سطوح کنترلی بالایی دارد تا نرخ پاسخ مطلوبی را بدهد چونکه برآی مورد نیاز در اثر زاویه حمله ایجاد می گردد,همان طور که در شکل شماره 2 می بیند.نرخ بالای سرعت مورد نیاز سطوح کنترلی,افزایش در قدرت سرورها را طلب می کند اگر چه این قدرت مورد بحث در مقایسه با سرورهایی که در سیستم بال کنترل بکار میروند قدرت کمتری دارد از این رو برای موشک های نسبتا کوچک که نیاز به تثبیت در رول وجود ندارد,پیکربندی کانارد شاید بهترین پیکربندی باشد.

ادامه دارد...

منبع: مهندسی مکانیک




موضوع مطلب :

دوشنبه 91 مهر 24 :: 9:52 عصر

یک عکاس نجومی با استفاده از یک تلسکوپ دست دوم و صبر و شکیبایی بسیار توانست در حیاط پشتی خانه خود تصاویری شگفت انگیز از ستارگان دور دست تهیه کند.

 

مارک شلی، منجم آماتور و ریاضیدان با استفاده از زمانهای نوردهی بسیار طولانی موفق شد این تصاویر تماشایی را از پهنه آسمان تهیه کند. اما نکته جالب توجه در این است که وی تمام این تصاویر را با کمک یک تلسکوپ دست دوم که در کریسمس 2006 به عنوان هدیه دریافت کرد گرفته است.

مارک شلی در این خصوص گفت: "مردم واقعاً از کیفیت تصاویری که با این تجهیزات ساده گرفته شده اند شگفت زده می شوند. تا قبل از عصر دوربینهای دیجیتال، تنها رصدخانه های حرفه ای بودند که می توانستند این عکسها را تهیه کنند. اما من یکی از معدود افرادی هستم که موفق شده اند حتی از ایستگاه فضایی نیز عکس بگیرند."

وی افزود: "عکاسی از ایستگاه فضایی مستلزم این است که بدانید ISS در چه زمانی دقیقاً در حال عبور از بالای سر شما است. این ایستگاه با سرعت 17 هزار و 500 مایل در ساعت حرکت می کند.

اما بسیار طبیعی است که عکسهای ایستگاه فضایی بسیار کوچک باشند چون ISS در مدار 250 مایلی بالای سر ما قرار دارد. باوجود این، پانلهای خورشیدی، محل سکونت فضانوردان و لابراتوارهای ایستگاه به وضوح دیده می شوند."

این منجم آماتور اظهار داشت: "من همیشه از عکاسی لذت برده ام و از زمانی که کودک بودم به تمام چیزهای مربوط به نجوم و اکتشافات فضایی علاقه داشته ام. باوجود این، علاقه من به عکاسی نجوم تنها از کریسمس 2006 و زمانی که همسرم برای من یک تلسکوپ خرید آغاز شد. این اولین بار بود که صاحب تلسکوپ می شدم."

براساس گزارش دیلی میل، مارک شلی که ساکن دهکده ای در ایالت کنت است حیاط پشتی خانه خود را به محل عکاسی تبدیل کرده است و به دلیل آلودگی نوری پایین در این دهکده موفق شده است این تصاویر دیدنی را حتی از ستارگانی که در فاصله 70 میلیون سال نوری از وی قرار دارند خلق کند




موضوع مطلب :

شنبه 91 مهر 22 :: 11:1 عصر

یک عکاس ایتالیایی با استفاده از تکنیک نوردهی طولانی مدت توانست از رنگین کمانی که از جنس ستارگانی که در فاصله میلیونها سال نوری از زمین قرار دارند عکسبرداری کند.

 

مائوریتزیو پینیوتی، عکاس نجوم 44 ساله ایتالیایی با استفاده از تکنیک نوردهی طولانی و با کمک اجرام آسمانی درخشانی که در فاصله میلیونها سال نوری از زمین قرار دارند توانست تصاویری تماشایی از ستارگانی تهیه کند که شبیه به یک رنگین کمان در پهنه آسمان امتداد یافته اند. "پینیوتی" این عکسها را در پارک ملی کوهستانهای "سیبیلینی" در ایتالیا گرفته است.

وی در این خصوص اظهار داشت: "عکاسی تقریبا شغل دوم من است چون علاقه بسیار زیادی به این کار دارم اما هرگز به اندازه کافی برای دیدن چیزی شبیه به این خوش شانس نبودم. "


براساس گزارش دیلی میل، این عکاس آماتوری نجوم درباره روش عکاسی خود گفت: "برای تهیه این عکسها از 20 ثانیه تا بیش از 2 ساعت نوردهی کردم. زمانی که نتیجه این نوردهی طولانی مدت را دیدم دهانم باز مانده بود."




موضوع مطلب :

شنبه 91 مهر 22 :: 10:42 عصر

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماه ژوئن سال جاری هواپیمای خورشیدی موفق شد با پرواز از مادرید تا مراکش، رکورد سفر بین قاره‌یی با استفاده از انرژی خورشید را به نام خود ثبت کند.
این پرواز بخشی از برنامه سفر شش هزار کیلومتری Solar Impulse محسوب می شد که از 24 می (چهارم خرداد) در منطقه پایرن سوئیس آغاز شده بود. هواپیما قصد دارد امروز سه شنبه 24 جولای از فرودگاه تولوز فرانسه برخاسته و به نقطه شروع در منطقه پایرن سوئیس باز گردد تا پرونده این سفر بسته شود.

به گفته «برتراند پیکارد» خلبان Solar Impulse، این هواپیما حوالی ساعت شش بعد از ظهر امروز در نقطه شروع به زمین خواهد نشست.

بیش از 12 هزار پنل خورشیدی فتوولتائیک بر روی بال های هواپیما نصب شده اند و انرژی مورد نیاز را در باتری های لیتیومی به وزن 400 کیلوگرم ذخیره می کنند.

هواپیمای Solar Impulse رکورد دورترین مسافت پرواز هواپیمای خورشیدی را نیز در اختیار دارد.

هواپیمای خورشیدی




موضوع مطلب :

شنبه 91 مهر 22 :: 10:30 عصر

یک عکاس اوکراینی به شکار تصاویری زیبا از آسمان هیمالایا پرداخته که ممکن است در وهله اول یک نقاشی به نظر برسد، اما این صحنه زیبا در واقع مسیر دنباله چرخشی ستارگان در بالای کوه اورست است.

 

آنتون جانکووی، عکاس 23 ساله اوکراینی با گذراندن ماهها در دامنه بلندترین قله دنیا توانسته این تصاویر زیبا را شکار کند. این پروژه برای ثبت تصاویر مسیر دنباله چرخشی ستارگان سه سال طول کشید.

در طرف دیگر دنیا نیز، یک عکس استرالیایی تصاویری زیبا از این لحظه در دریاچه‌های گیپزلند ویکتوریا در استرالیا گرفته است.

در این تصویر می‌توان چرخش ستارگان را در آسمان و میلیاردها جلبک Noctiluca scintillans را که به تلالو دریایی مشهورند نیز در آب مشاهده کرد.

 




موضوع مطلب :

شنبه 91 مهر 22 :: 10:2 عصر

تلسکوپ فضایی هابل تصویر جدیدی از ستارگان تازه متولد شده ای را در یک خوشه ستاره ای در کهکشان راه شیری تهیه کرده است که نشان می دهد این ستارگان به روشی مضطرب حرکت می کنند.

 

ستارگان

 

این تصویر که با جزئیات و وضوح تصویر تهیه شده است نشان می دهد ستارگان جوان این خوشه به روشی حرکت می کنند که با هیچ یک از تئوریهای فعلی درباره تکامل خوشه های ستاره ای سازگار نیست.محققان موسسه پلانک آلمان و دانشگاه کلن به این نتایج دست یافتند.

این خوشه ستارگان جوان که NGC 3603 Young Cluster نام دارد در فاصله 20 هزار سال نوری از زمین در سحابی NGC 3603 واقع شده است.

جرم این خوشه در حجمی به قطر سه سال نوری 10 هزار برابر جرم خورشید است و به همین علت یکی از متراکم ترین خوشه های ستاره ای کهکشان راه شیری به شمار می رود.

این ستاره شناسان در این خصوص اظهار داشتند: "این اولین بار است که ما موفق شدیم با دقت بسیار بالا حرکات ستارگان را در یک خوشه ستاره ای تا این حد متراکم اندازه گیری کنیم. اندازه گیریهای ما با دقت زاویه 27 میلیونیم ثانیه کمانی بر سال است."

این زاویه بسیار کوچک برابر با قطر یک تار موی انسان است که از فاصله 700 کیلومتری دیده شود. "ثانیه کمانی" واحد اندازه گیری زوایای اجرام آسمانی است. این کوچکترین واحد اندازه گیری است که برای تعیین زوایا استفاده می شود. 60 ثانیه کمانی برابر با یک دقیقه کمانی است.

ستارگان از فروپاشی یک توده غول پیکر از گاز و گرد و غبار متولد می شوند. زمانی که توده به اندازه کافی متراکم و بزرگ شد مثل مورد NGC 3603، فرایند تشکیل ستارگان بسیار سریع و فشرده انجام می شود.

بیشتر ماده داخل توده صرف جمع کردن ستارگان جوان بسیار گرم می شود. در مرحله پایانی این فرایند، خوشه های متراکم ستارگان بزرگ می توانند به شکل یک خوشه کروی ظاهر شوند. ستارگان داخل این خوشه ها می توانند برای میلیاردها سال در کنار هم بمانند.

براساس گزارش PhysOrg، این ستاره شناسان در مدت دو سال تحقیقات، سرعت دقیق بیش از 800 ستاره جوان این خوشه را اندازه گیری و کشف کردند که سرعت این ستارگان مستقل از جرم آنها است.

به گفته این دانشمندان، این خوشه ستاره ای بیش از یک میلیون سال قبل تشکیل شده است.




موضوع مطلب :

شنبه 91 مهر 22 :: 9:56 عصر
<   <<   6   7   8   >   
درباره سایت


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 140
  • بازدید دیروز: 88
  • کل بازدیدها: 16864400
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است