سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی
به کشتی مهندسی خوش آمدید-----مهندسی مکانیک سفر خوشی را در دنیای مهندسی برای شما آرزومند است

اینکه مقاومت ویژه الکتریکی ابر رسانا صفرست، در امر انتقال کم اتلاف انرژی الکتریکی مزیت بسیار بزرگی به حساب می اید. اگر خط های انتقال از نوع زساناهای معمولی باشد بخش قابل ملاحظه ای از انرژی الکتریکی در حال انتقال تلف می شود. در حالی که با استفاده از ابر رسانا، این اتلاف از بین می رود و صزفه جویی عمده ای در مصرف انرژی انجام می شود.

ابررساناهای با دمای Tc نسبتا زیاد، که ابررساناهای گرم نام دارند، در امر فناوری الکتریکی نیز تاثیرعمده ای دارند. برای مثال پیوندگاه دو ابرسانا نیز همانند پیوندگاه دو نیمرسانا ویژگی های خاص خود را دارد. مثلا در صنعت ایانه از لایه های نازک ابررسانا برای اتصال تراشه های رایانه استفاده می شود که باعث افزایش سرعت عمل رایانه می گردد. علاوه بر این از حلقه های ابررسانا می توان به عنوان ابزار ذخیره سازی جریان یا انرژی الکتریکی استفاده کرد. جریانی که در یک حلقه ابررسانا برقرار می شود، همواه برقرار خواهد بود ،زیرا هیچ مقاومتی در مقابل ان وجود ندارد و لذا از این انرژی الکتریکی می توان در هر زمان که نیاز باشداستفاده نمود.

ویژگی های مغناطیسی ابر رساناها: می دانیم در اطراف سیم رسانای حامل جریان الکتریکی ،یک میدان مغناطیسیی ایجاد می شود، در این صورت اگر اهن ربایی در نزدیکی سیم قرار گیرد، به سوی ان ربوده و یا از ان رانده خواهد شد. این پدیده ،اساس پدیده بالا بری (معلق سازی) مغناطیسی را تشکیل می دهد، که جسم مورد نظر به دلیل رانش مغناطیسی در هوا معلق نگه داشته می شود. اهنربایی که به این منظور به کار می رود معمولا اهنربای الکتریکی استف ولی مشکل موجود تلف شدن مقدار زیادی از انرژی است که به دلیل مقاومت الکتریکی سیم های اهنربای الکتریکی می باشد ، که راه حل ان استفاده از سیم های ابررسانا است.

تعلیق مغناطیسی کاربردهای زیادی در زمینه حمل و نقل دارد. هم اکنون در کشور ژاپن قطاری به صورت نمونه ساخته شده که بر روی اهنرباهای ابررسانا حرکت می کند.

یکی دیگر از کاربردهای مهم اهنرباهای ابررسانا در پزشکی است، که در ابزاری تشخیصی به نام «تصویر برداری تشدید مغناطیسی» یا MRI به کار می روند. در این روش برای ایجاد تصویر  ،به جای پرتوی ایکس از تابش با بسامد رادیویی که نسبتا بی خطرست استفاده می شود.




موضوع مطلب : علم و فناوری

یکشنبه 91 تیر 25 :: 6:4 عصر

گذار به حالت ابر رسانایی برای بسیاری از مواد در دمای پایین ، نزدیک به صفر مطلق، روی می دهد. این موضوع استفاده از ابررسانا را برای کاربردهای معمولی مشکل می سازد ،زیرا ایجاد چنین دماهای پایینی معمولا بسیار پرهزینه می باشد.

در واقع برای ابررساناهای اولیه نیاز به استفاده از هلیم مایع و هیدروژن مایع بود که هر دو بسیار گران و اولی بسیار نادر می باشد. ولی رده جدیدی از موادکشف شده اند که در دماهای بسیار بالاتری ابررسانا می شوند. دمای گذار بسیاری از این مواد بالاتر از 77k ،یعنی نقطه جوش ازت مایع است.

این نکته مهمی است، چون عمل سرد کردن برای رسیدن به دمای گذار را می شود با استفاده از ازت مایع انجام داد که نه نادر و درضمن بی اثر نیز هست. در حال حاضر جست و جو برای یافتن موادی که در دمای اتاق ابررسانا شوند ادامه دارد.




موضوع مطلب : علم و فناوری

یکشنبه 91 تیر 25 :: 11:0 صبح

نظریه BCS در مورد ابر رسانایی:

اولین مورد ابر رسانا در سال 1911 میلادی در جیوه مشاهده شد. ولی از ان زملان تا 1957 میلادی هیچ توجیه قانع کننده ای برای صفر شدن ناگهانی مقاومت ویژه الکتریکی عرضه نشد. اما در این سال سه دانشمند ،به نام های جان بار دین ،لئون کوپر و رابرت شریفر توانستند نظریه ای برای پدیده ابر رسانایی پیدا کنند.،که با استفاده از سر حرف نام هایشان، خوانده شد.

بنا بر نظریه BCS، پدیده ابر رسانایی الکترون ها به صورت زوج در رسانش شرکت می کنند که هر یک زوج کوپر نامیده می شوند. مقاومت در برابر زوج های کوپر بسیار ناچیز است. به عبارت دیگر زوج ها کوپر در اثر برخورد با ارتعاش های اتمی یا ناکاملی ها تکانه زیادی از دست نمی دهند.

دلیل اینکه چرا حالت ابر رسانایی در دماهای کم دیده می شود، آن است که انرژی بستگی دو الکترون در زوج کوپر بسیار بوده و در دماهای بالاتر انرژی گرمایی باعث گسسته شدن پیوند دو الکترون یک زوج کوپر می گردد.

 




موضوع مطلب : علم و فناوری

جمعه 91 تیر 23 :: 1:0 عصر

ناشران آرژانتینی در چاپ کتاب‌ها از جوهری استفاده خواهند کرد که در معرض هوا و نور خورشید طی دو ماه ناپدید می‌شوند.

کتاب

 

انجمن ناشران مستقل آرژانتین به همراه آژانس تبلیغاتی DRAFTFCB Buenos Aires به دنبال تدبیر راهکاری برای مجاب کردن خوانندگان به مطالعه کتاب‌های خریداری شده هستند.

اجرایی کردن این تفکر مخاطبان کافی برای ارباب قلم به ویژه نویسندگان جوان را فراهم می‌کند.

نویسندگان جدید قادر به جذب خریدار کتاب‌هایشان هستند با این حال قانع کردن آن‌‌ها به خواندن آثار روندی چالش‌برانگیز است. عدم خواندن این کتاب‌ها مانع از انتشار دوباره آن‌ها می‌شود.




موضوع مطلب : علم و فناوری

چهارشنبه 91 تیر 14 :: 10:19 صبح

محققان دانشگاه ماستریخت در هلند دستگاهی را ابداع کرده اند که صدا را به افرادی که اصلا قادر به صحبت یا حرکت نیستند، هدیه می دهد و امکان برقراری ارتباط با بیمارانی که در کما هستند را فراهم می کند.

کما

 

این دستگاه بر پایه تحقیقات پیشین ساخته شده است که از فناوری اسکن fMRI از آن استفاده شده بود.

در این شیوه افراد می توانند پاسخ بله/ خیر داده و یا به سوالات چند گزینه ای پاسخ دهند. این راهبرد جدید امکان مکالمه کاملی را فراهم می کند.

اسکن FMRI یک شیوه غیر تهاجمی است که فعالیت مغز را با تشخیص تغییرات در اکسیژن رسانی و جریان خون که در واکنش به فعالیت های عصبی صورت می گیرد، اندازه گیری می کند.   قبلا از این دستگاه برای ارزیابی سطح هوشیاری در افرادی که در وضعیت غیرهوشیار و نباتی قلمداد می شوند و نمی توانند به سوالات بله و خیر پاسخ دهند، استفاده می شد.


اکنون این دستگاه گسترش یافته و به افراد امکان می دهد تا به سوالات چند گزینه ای که چهار یا تعداد کمتری پاسخ احتمالی دارند، جواب دهند.

بتینا سورگر محقق دانشگاه ماستریخت و همکارانش اکنون این راهبرد را یک گام به پیش برده اند و یک هجی کننده لغات اسکن مغز در زمان واقعی ارائه کرده اند.

تیم سورگر با استفاده از یک شیوه کدگذاری حروف که در آن از شرکت کنندگان خواسته می شد یک کار خاص ذهنی را برای یک دوره زمانی معلوم انجام دهند تا یک ویژگی خاص را مشخص کنند.

در این شیوه 27 الگوی مغزی مجزا متناظر با هر یک از حروف الفبا و کاراکتر فاصله ایجاد شد.   این شیوه کدگذاری حروف، نیازمند هیچ آموزشی نیست و این 27 الگوی مغزی مجزا به طور خودکار می توانند در زمان واقعی کدگذاری شوند.   محققان در انجام آزمایش های مکالمه ای، دیدند که شرکت کنندگان یک مکالمه کوتاه و کوچک را با سوالاتی که دارای جواب قعطی نیستند برگزار کردند.

هر شرکت کننده مورد آزمایش توانست به طورموفقیت آمیزی طی یک جلسه یک ساعته به پاسخ برسد.

از آنجا که دستگاه های MRi تجهیزات بزرگ و گرانقیمتی هستند سورگر امیدوار است این فناوری  fMRI که وی وهمکارانش ابداع کرده اند بتواند شیوه قابل حمل و نقل و کم هزینه ای برای اندازه گیری جریان خون در مغز شود.   نتایج این تحقیقات درنشریه CurrentBiology منتشر شده است.




موضوع مطلب : علم و فناوری

چهارشنبه 91 تیر 14 :: 10:15 صبح

یک طراح هلندی میز نهار خوری طراحی کرده است که با فشار دست شروع به راه رفتن می‌کند.

جان بخشیدن به اشیاء

جابه جا کردن لوازم نسبتا سنگین منزل مانند کمد، میز نهارخوری یا کتابخانه کار دشواری است که نیاز

به همکاری چند نفر برای جا به جایی دارد.

رویای جان گرفتن و حرکت لوازم منزل که در فیلم های تخیلی و کارتون ها دیده می شود، با ایده خلاقانه «ووتر شویبلین» به واقعیت مبدل شده است.

میز متحرک دارای چهار پایه است که از طریق بست های فولادی به شکل ویژه ای به یکدیگر متصل شده اند؛ میز با فشار دست با حرکتی شبیه راه رفتن عنکبوت شروع به راه رفتن می کند.

از دیگر طرح های «شویبلین» می توان به کتابخانه متحرکی اشاره کرد که از چوب بلوط و فولاد ساخته شده و در دو سمت آن محفظه قرار دادن کتاب تعبیه شده است؛ این وسیله نیز با فشار دست شروع به حرکت می کند.




موضوع مطلب : علم و فناوری

چهارشنبه 91 تیر 14 :: 10:7 صبح

سازندگان جت در آمریکا قرار است در کنار سازمان فضایی این کشور در یک نمایشگاه هوایی طرح اولیه ای را به عنوان جایگزین کونکورد معرفی کند تا به عنوان یک جت مافوق صوت فاصله لندن تا سیدنی را در چهار ساعت طی کند.

کونکورد

 

سازندگانی از شرکتهای هواپیماسازی چون بوئینگ، لاکهد مارتین و گلف استریم نخستین هواپیمای مسافربری فراصوت خود را می سازند و ماه آینده آن را به نمایش می گذارند.

هر سه شرکت اعتقاد دارند که به مرحله کاهش انفجار صوتی به صدایی بسیار کم نزدیک شده اند.

یکی از مهندسان شرکت گلف استریم اظهار داشت: حقیقت این است که نسل جدید هواپیماهای فراصوت در نهایت در دسترس ما قرار می گیرد.

مواد کامپوزیت سبکتر، موتور پیشرفته تر و بدنه کوچکتر هواپیما جتهای جدید را قادر می سازد که دو برابر کونکوردها پرواز کنند. کونکوردها 2 هزار کیلومتر در ساعت حرکت می کردند.

اکنون با فراهم شدن امکان پرواز 4 هزار کیلومتر در ساعت موجب می شود که مسافران بتوانند فاصله لندن تا سیدنی را در زمان کوتاهی طی کنند. فاصله ای که بیش از 19 هزار کیلومتر است.

درحال حاضر سریعترین جتهای زیر سرعت صوت هواپیمای جدید G650 گلف استریم است که می تواند 11 هزار کیلومتر را با سرعت هزار کیلومتر در ساعت یا 1130 کیلومتر در ساعت طی کند.

این درحالی است که جانشینان این هواپیما با نام X-54 ثابت می کند که یک هواپیما می تواند با صدای انفجار صوتی کمتر حرکت کند.

این هواپیما قرار است در کنار سایر طرحهای اولیه فراصوت در نمایشگاه فرنبورو قرار گیرد.

ماه ژانویه گذشته ناسا تصاویری از یک هواپیمای آزمایشی را با یک تونل بادی منتشر کرد که گفته شده بود انفجار صوتی این هواپیما را می توان بااستفاده از بالهای فوق نازک و موتورهای مخفی به حداقل برسد.

براساس گزارش دیلی میل، چالش ساخت این هواپیماها تنها تکنیکی نیستند چرا که سازندگان باید به سیاستمداران ثابت کنند که این جتهای فراصوت مورد اقبال عمومی قرار می گیرد.

صدای انفجاری کنکورد به فرصتهای تجاری آن صدمه زده است، این هواپیما آخرین بار در نوامبر سال 2003 پرواز کرد.




موضوع مطلب : علم و فناوری

چهارشنبه 91 تیر 14 :: 9:57 صبح
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >   
درباره سایت


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 59
  • بازدید دیروز: 98
  • کل بازدیدها: 16865286
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


کلیه حقوق این وبلاگ برای مهندسی مکانیک سکاندار علوم مهندسی محفوظ است